Oppiportin ja Terveysportin HAKA-kirjautumisessa on ongelmia.

Kirjaudu Oppiporttiin Duodecim-tunnuksellasi suoraan palvelun verkkosivulta. Terveysporttiin kirjaudu HAMK Finnan pääsivun linkistä.

Haku

Matkalla kielen kehitykseen - menetelmäopas perheille : Keinoja noin 3-vuotiaan lapsen kielellisen kehityksen vahvistamiseen isien osallisuudessa varhaiskasvatuksen kontekstissa

QR-koodi

Matkalla kielen kehitykseen - menetelmäopas perheille : Keinoja noin 3-vuotiaan lapsen kielellisen kehityksen vahvistamiseen isien osallisuudessa varhaiskasvatuksen kontekstissa

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli löytää erilaisia menetelmiä noin 3-vuotiaan lapsen kielellisen kehityksen vahvistamiseksi. Halusimme tuoda esille isien näkökulmaa lastensa kehitykseen, joten toteutimme opinnäytetyön kolmivaiheisena isä–lapsi-toimintana, jossa isät pääsivät osallistumaan erilaisiin pedagogisiin toimintoihin, keskustelemaan niistä sekä suunnittelemaan juuri omalle lapselleen sopivaa toimintaa. Näiden tapaamisten pohjalta kehitimme menetelmäoppaan perheille, mikä sisältää viisi erilaista ja erimittaista pedagogista toimintaa, joiden lisäksi oppaasta löytyy vinkkejä kielelliseen kehitykseen arjessa.

Opinnäytetyö toteutettiin varhaiskasvatuksen kontekstissa yhteistyössä Kanta-Hämeessä sijaitsevan yksityisen päiväkodin kanssa. Kohderyhmä muodostui omien kiinnostuksen kohteidemme perusteella, jonka lisäksi myös pohdimme yhdessä päiväkodin johtajan kanssa, ketkä hyötyisivät parhaiten tällaisesta projektista. Työstämme kiinnostui neljä perhettä, joista lopulta kaksi osallistui toimintaamme.

Tietoperustana olemme avanneet pedagogisen varhaiskasvatuksen periaatteita, lasten ja vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa, sekä sosiaalipedagogista orientaatiota varhaiskasvatuksessa. Lisäksi olemme kertoneet lapsen kielellisestä kehityksestä kohderyhmän ikähaarukkaan pohjaten, jonka yhtenä osana toimme esille kodin ja varhaiskasvatuksen merkitystä kielellisessä kehityksessä.

Menetelmäoppaasta kerättiin palautetta niin projektiimme osallistuneilta iseiltä kuin varhaiskasvatuksen henkilökunnaltakin. Palautteet ovat olleet pääosin positiivisia, ja etenkin varhaiskasvatuksen henkilökunta oli sitä mieltä, että he voisivat hyödyntää opasta työssään.

Tallennettuna: