Oppiportin ja Terveysportin HAKA-kirjautumisessa on ongelmia.

Kirjaudu Oppiporttiin Duodecim-tunnuksellasi suoraan palvelun verkkosivulta. Terveysporttiin kirjaudu HAMK Finnan pääsivun linkistä.

Haku

Metsätalous ja metsäsuhde peruskoulun oppikirjoissa

QR-koodi

Metsätalous ja metsäsuhde peruskoulun oppikirjoissa

Opinnäytetyön tilaajana toimi Suomen Metsäyhdistys ry. Opinnäytetyö on osa Kestävästi metsäsuhteessa -hanketta. Sen toteuttajina toimivat Suomen Metsäyhdistys ja LUSTO – Suomen metsämuseo. Hankkeessa selvitetään suomalaisten metsäsuhteen nykytilaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Yhtenä hankkeen osa-alueena on selvittää, millaista metsäsuhdetta peruskoulun opetus rakentaa.

Tämä opinnäytetyö tutkiin, kuinka ympäristöopin, biologian ja maantiedon oppikirjat huomioivat metsätaloutta ja millaista metsäsuhdetta ne kasvattavat. Alussa kerrotaan opinnäytetyöhön rajatuista kirjoista ja käytetyistä tutkimusmenetelmistä. Tutkimusmenetelmänä on fenomenologishermeneuttinen kirja-analyysi. Menetelmää tukee parivertailu, jonka avulla esitetään kirjojen sisäistä jakaumaa eri teemoihin. Teemoina toimivat utilismi, humanismi, mystismi ja naturismi, joiden määritellään metsäsuhdetta käsittelevässä luvussa 4.4.

Opinnäytetyössä tarkastelluista vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisista oppikirjoista käy ilmi, että opetettavien asioiden esitystapa on suhteellisen neutraali pienempiä painotuksia lukuun ottamatta. Ympäristöoppia, biologiaa ja maantietoa tarkastellaan yleisesti ottaen ihmiskeskeisesti eli lähestymistapa metsäsuhteeseen on humaani, joskin biologian ja maantiedon kirjojen suhtautuminen on luontokeskeisempää. Syvällisempi kuva aiheesta saataisiin lisätutkimuksella, jossa tutkittaisiin oppilaiden ja opettajien tulkintoja oppikirjoista.

Tallennettuna: