HAMK Finnassa on nyt käytössä HAMK Bestis -chatbotti, jolta voit kysyä neuvoa kirjastoasioissa ja IT-asioissa.

Haku

Kipsihoidon opetus opetusmenetelmänä PBL-ongelmaperustainen oppiminen

QR-koodi

Kipsihoidon opetus opetusmenetelmänä PBL-ongelmaperustainen oppiminen

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Ammattiopisto Tavastian kipsihoidon opetusta ja havainnoida, toteutuuko siinä PBL eli ongelma pe-rustainen oppiminen. Tiedonkeruun toteutettiin syys-marraskuussa 2014 Ammattiopisto Tavastiassa Hämeenlinnassa. Tavoitteena oli havainnoida ongelmaperustaisen oppimisen mallin toteutumista opetuksen näkökulmas-ta. Teoreettisina lähtökohtina olivat tiedot kipsihoidosta, taitojen opettami-sesta ja oppimisesta, PBL-oppimisesta, potilasturvallisuudesta ja laadusta.

Opinnäytetyö on kvalitatiivinen. Aineiston kerääminen toteutui kaksivai-heisena. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin tietoa kipsihoidosta, taitojen opetuksesta ja oppimisesta, lähihoitaja koulutuksen kipsausopetuksesta se-kä siihen liittyvästä potilasturvallisuudesta ja laadusta. Lisäksi perehdyttiin PBL-teoriaan. Tiedonkeruun toisessa vaiheessa tehtiin tarkkailevaa havain-nointia erään opiskelija ryhmän kipsihoidon laboraatiotunneilta.

Tutkimustulokset osoittivat, että PBL toteutuu kipsihoidon opetuksessa lähihoitaja koulutuksessa. Tällainen käytännön tekeminen oppitunneilla on opiskelijalle hyvää harjoitusta työelämän vaatimuksiin.

Opinnäytetyön tarkoitus oli olla kehittämistehtävä, jonka jatkotavoitteena ovat kipsausopetuksen kehittäminen talouden ja johtamisen näkökulmasta. Kehittämistehtävän jatkotavoitteena talouden näkökulmasta ovat kipsihoi-don opetuksen tuotteistaminen, kustannusten laskeminen ja työelämäyh-teistyön kehittäminen. Johtamisen näkökulmasta jatkotavoitteet ovat päte-vän opettajan rekrytointi, koulukohtaisen opetussuunnitelman kehittämi-nen, käytännön opetuksen ja opetusmenetelmien kehittäminen, opiskelijoi-den motivointi sekä työelämäyhteistyön kehittäminen.

Tallennettuna: