Hej hej! God morgon! Välkommen hit! Kielirikasteisen opetuksen kehittäminen Paattisten päiväkodissa
Hej hej! God morgon! Välkommen hit! Kielirikasteisen opetuksen kehittäminen Paattisten päiväkodissa
Educational resource
Created: 26.5.2023, Edited: 1.6.2023
Contents
The educational resources come to Finna from the Library of Open Educational Resources (aoe.fi).
Kielirikasteen hyödyntäminen osana varhaiskasvatusta tulisi kokemustemme mukaan toteuttaa yksilölliset eroavaisuudet huomioiden. Lapsen on usein helpompi omaksua uusia äänteitä ja sanoja, kun niitä tulee arjessa toistuvasti vastaan. Varhainen altistuminen kielelle on tärkeää kommunikaation ja ajattelun kannalta, ja se on myös positiivisessa yhteydessä kognitiivisten taitojen kehittymiseen (esim. tarkkaavaisuus, kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisutaidot, muisti, luovuus) (Juraj 2023). Lapsilta ja vanhemmilta saadun positiivisen palautteen myötä päätimme jatkaa kielirikastetoimintaa osana päiväkotimme arkea. Toukokuussa 2021 Opetushallituksen valtionavustuksen rahoittamana aloitimme tämän materiaalin työstämisen. Tarkoituksena oli tuottaa materiaali, joka olisi helppo ottaa osaksi arkea, ja jota olisi helppo käyttää, vaikkei ruotsi olisikaan materiaalin käyttäjän vahvin kieli. Hankkeen tavoitteena oli kielirikasteen säännöllisyys ja suunnitelmallisuus sekä sen laajentaminen 4-vuotiaisiin lapsiin. Aiemmin Paattisilla oli toteutettu kielirikastetta vain esiopetuksessa ja 5-vuotiaiden lasten kanssa. Laajentaminen nuorempiin lapsiin perustui aiempiin positiivisiin ja innostaviin kokemuksiin. Usein samassa ryhmässä toimivien nuorempien lasten koettiin oppineen ruotsia ohjatuille hetkille osallistuneilta lapsilta. Selkeitä onnistumisia olivat myös kokemukset spontaanin kielitietoisuuden vahvistumisesta sekä lasten ilo oppia uutta. Kielirikastetta toteutettiin osana varhaiskasvatusta niin erillisillä toimintahetkillä kuin osana arkea. Ruotsin kieleen tutustuttiin erilaisten lasten kielitietoisuutta vahvistavien leikkien, pelien ja harjoituksen avulla, yksilölliset tuen tarpeet ja mielenkiinnonkohteet huomioiden. Ikä sekä yksilölliset taitotasot huomioitiin esimerkiksi varioimalla ohjatun hetken pituutta ja/tai sanaston laajuutta. Tärkeintä kuitenkin oli mielekäs ja lapsia osallistava yhdessä toimiminen – ruotsin harjoittelu yhdessä
Material usage rights |
---|
CC BY-SA 4.0 What does this mean? |
Educational Role |
Teacher |
Educational Level |
Basic education Early childhood education Pre-primary education Grades 1-2 |
Learning Resource Type |
0/Guide/ |
Subjects |
Language |
Finnish |
Other Titles |
Hej hej! God morgon! Välkommen hit! Kielirikasteisen opetuksen kehittäminen Paattisten päiväkodissa |
Content Type |
Educational resource |
Campus / Organisation |
Library of Open Educational Resources |
Identifier |
urn:nbn:fi:oerfi-202306_00026527_2 |
Authors |
Publisher |
Varhaiskasvatuksen palvelualue, Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus, Turun kaupunki,
2023
|
Published |
Varhaiskasvatuksen palvelualue, Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuus, Turun kaupunki,
2023
|
Source Collection |
aoe |
Saved in:
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us