LEGOROBOTTI EV3 -ohjelmointi
LEGOROBOTTI EV3 -ohjelmointi
Oppimateriaali
Luotu: 5.9.2023, Muokattu: 11.9.2023
Sisältö
- OPPILAALLE LEGO EV3 HARJOITUKSIA - Lego Education sovellus (pdf, 1,3 Mt)
- OPETTAJALLE MALLIT LEGO EV3 HARJOITUKSIA - Lego Education sovellus (pdf, 1,4 Mt)
- OPPILAALLE LEGO EV3 HARJOITUKSIA - EV 3 Classroom sovellus (pdf, 1,1 Mt)
- OPETTAJALLE MALLIT LEGO EV3 HARJOITUKSIA - EV 3 Classroom sovellus (pdf, 1,2 Mt)
- KUVIA OPPILAIDEN LEGO EV3 -projektista k23 Aseman koulu, Hankasalmi (pdf, 522,6 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
LEGO-EV3 -robottien ohjelmointia peruskouluikäisille.
Täältä löytyy tarkat, kuvalliset ohjeet oppilaalle sekä kuvalliset mallivastaukset opettajalle.
Materiaalipaketti on tehty perusopetuksen OPS:n ohjelmointiopetukseen 5.-7.-luokkalaisille (+- 1 luokka-aste).
Materiaali on tehty Hankasalmen kunnan digihankkeessa, johon on saatu OKM:n myöntämää valtionavustusta.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-NC-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opetuksen ja kasvatuksen johtaja Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Vuosiluokat 5-6 Vuosiluokat 7-9 |
Oppimateriaalin tyyppi |
0/Exercise/ |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Kuvataide Matematiikka Suomen kieli ja kirjallisuus Ympäristöoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen S1 Ajattelun taidot S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen S2 Arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimiminen S2 Tekstien tulkitseminen S3 Taiteen maailmat: S4 Tutkiminen ja kokeileminen T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä T1 vahvistaa oppilaan motivaatiota, myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta matematiikan oppijana T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista T10 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia harjoitella ryhmässä toimimista erilaisissa rooleissa ja vuorovaikutustilanteissa, innostaa oppilasta ilmaisemaan itseään ja kuuntelemaan muita sekä tukea oppilaan valmiuksia tunnistaa, ilmaista ja säädellä tunteitaan. T12 ohjata oppilasta hahmottamaan ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin käsitteiden avulla sekä kehittämään käsiterakenteitaan ennakkokäsityksistä kohti käsitteiden täsmällistä käyttöä T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina T14 innostaa oppilasta laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä T2 kannustaa oppilasta monipuolistamaan ryhmäviestintätaitojaan ja kehittämään taitojaan perustella näkemyksiään sekä kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan T2 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta matematiikan oppimisesta sekä yksin että yhdessä toimien T2 ohjata ja kannustaa oppilasta asettamaan omia opiskelutavoitteita ja työskentelemään pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi sekä tunnistamaan omaa ympäristöopin osaamistaan T2 ohjata oppilasta havaitsemaan yhteyksiä oppimiensa asioiden välillä T2 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan tehdä havaintoja matematiikan näkökulmasta sekä tulkita ja hyödyntää niitä eri tilanteissa T3 kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen T3 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan esittää kysymyksiä ja tehdä perusteltuja päätelmiä havaintojensa pohjalta T4 kannustaa oppilasta esittämään päättelyään ja ratkaisujaan muille konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen T4 ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan T5 ohjata ja tukea oppilasta ongelmanratkaisutaitojen kehittämisessä T5 ohjata oppilasta sujuvoittamaan lukutaitoaan ja käyttämään tekstin ymmärtämisen strategioita sekä tarkkailemaan ja arvioimaan omaa lukemistaan T5 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja toteuttamaan pieniä tutkimuksia, tekemään havaintoja ja mittauksia monipuolisissa oppimisympäristöissä eri aisteja ja tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen T5 tukea oppilasta loogista ja luovaa ajattelua vaativien matemaattisten tehtävien ratkaisemisessa ja siinä tarvittavien taitojen kehittämisessä T6 ohjata oppilasta arvioimaan ja kehittämään matemaattisia ratkaisujaan sekä tarkastelemaan kriittisesti tuloksen mielekkyyttä T6 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin T6 ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita, tekemään johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittämään tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin T7 ohjata oppilasta ymmärtämään arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä toimien T7 rohkaista oppilasta soveltamaan matematiikkaa muissakin oppiaineissa ja ympäröivässä yhteiskunnassa T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
LEGOROBOTTI EV3 -ohjelmointi |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Toimipiste / Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202309_00026814_1 |
Tekijät |
Julkaisija |
2023
|
Julkaistu |
2023
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Ohjeistus Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Tallennettuna:
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä