Kön och normer
Kön och normer
Educational resource
Adelina Appel, Åbo Akademi, Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi
; Moa Parkkinen, Åbo Akademi, Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi
; Elin Selén, Åbo Akademi, Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi
; Emilia Weckman, Åbo Akademi, Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi
Created: 15.12.2023, Edited: 15.12.2023
Contents
- Kön och normer manuskript och lektionsplan (docx, 65.3 KB)
- Kön och normer_öppet lärmaterial_powerpoint (pptx, 9.5 MB)
The educational resources come to Finna from the Library of Open Educational Resources (aoe.fi).
Materialet består av en lektionsplan, manuskript och presentation och berör kön/genus och normer. Materialet inleds med en kort introduktion till genusvetenskap och feminism för att ge en kontext till uppgiften som består av bildanalys om kön och normer i populärkulturella filmer. Materialet är främst planerat med tanke på livsåskådningskunskap på gymnasienivå men kan även användas och modifieras för andra ämnen. Ämnet livsåskådningskunskap är främst i åtanke eftersom det i läroplanen beskrivs som ”ett tvärvetenskapligt läroämne [där d]e viktigaste vetenskaperna som tillämpas i undervisningen är antropologi, filosofi, kultur-, konst- och religionsforskning, pedagogik samt samhällsvetenskaper som medieforskning, politisk forskning, sociologi och genusforskning”. Materialet kan användas med eller under introduktionen till genusvetenskap som ämne och feminism. Materialet är planerat och skapat av studerande i genusvetenskap vid Åbo Akademi hösten 2023:
Adelina Appel, Moa Parkkinen, Elin Selén och Emilia Weckman. De har handletts av läraren Nina Nyman.
Material usage rights |
---|
CC BY-SA 4.0 What does this mean? |
Educational Role |
Teacher |
Educational Level |
Upper secondary school |
Learning Resource Type |
0/Activity/ 0/Exercise/ 0/Lecture/ 0/Presentation/ |
Educational Subject |
Jag och samhället Kulturer Livsåskådningskunskap Samhällslära |
Objective and Content |
begreppet kultur och kulturens betydelse, olika kulturella klassificeringar och sätt att ta del av kultur, kultur som meningsbaserad mänsklig verksamhet, olika teorier om kulturers utveckling och förhållande till varandra, etnocentrism och kulturrelativism den finländska kulturens och identitetspolitikens historiska utveckling, mångfald och minoritetskulturer i Finland förstå att man kan undersöka sociala företeelser och samhälleliga strukturer vetenskapligt och att de har stor betydelse för individens livsåskådning och livsval förstå kulturens betydelse för mänskligheten och den egna livsåskådningen och få verktyg för att utveckla en positiv kulturell identitet global rättvisa, hållbar utveckling, bekämpning av klimatförändringen och FN:s mål för hållbar utveckling och Agenda 2030 kritiskt kunna granska samhället och dess olika delområden, samhällsstrukturer, ideologiska särdrag och rådande samhälleliga värden kritiskt tänkande och rationell argumentation: strukturera den omgivande verkligheten och olika förvrängningar av den kulturarvet: olika seder och bruk, kulturellt självuttryck, kulturens inverkan på individens världsbild och livsåskådning, Unescos världsarvskonvention kunna använda begrepp inom kulturforskning och bilda sig en egen välgrundad åsikt i frågor som gäller kulturer kunna förstå olika livsåskådnings- och identitetsrelaterade val och beslut samt se den kulturella mångfalden i världen som en rikedom och försvara jämlik behandling av alla kulturer mediernas och andra informationskällors handlingslogik; skolans, politikens, vetenskapens, konstens, underhållningsindustrins och kulturella, inklusive religiösa samfunds inverkan på världsbilder och världsåskådningar samt på den egna livsåskådningen människovärde, människans värdighet och mänskliga rättigheter; dokument om mänskliga rättigheter, såsom FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, konventionen om barnets rättigheter och Europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna; kränkningar av de mänskliga rättigheterna, såsom Förintelsen samtidskritik: idéer och värderingar i samhället och olika subkulturer |
Subjects |
Language |
Swedish |
Other Titles |
Kön och normer |
Content Type |
Educational resource |
Campus / Organisation |
Library of Open Educational Resources |
Identifier |
urn:nbn:fi:oerfi-202312_00027072_1 |
Authors |
Publisher |
2023
|
Published |
2023
|
Source Collection |
aoe |
Educational Use |
Interaktiv uppgift Undervisning |
Accessibility |
manuskript |
Accessibility Hazard |
inget störande blinkande inga störande ljud inga hinder |
Saved in:
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us