Search

Tornionjoen-Muonionjoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelma vuosille 2022-2027

QR Code
Finna rating

Tornionjoen-Muonionjoen vesistöalueen tulvariskien hallintasuunnitelma vuosille 2022-2027

Plan för hantering av översvämningsriskerna i Torne älvs-Muonio älvs vattenområde för åren 2022–2027

Suomessa on 22 merkittävää tulvariskialuetta, joista Tornionjoen-Muonionjoen vesistöalueelle sijoittuu Tornion kaupunki. Tulvariskilain mukaisesti merkittävän tulvariskialueen sisältäville vesistö- ja rannikkoalueille laaditaan joka kuudes vuosi tulvariskien hallintasuunnitelmat tulvien ehkäisemiseksi ja lieventämiseksi, tulviin varautumisen parantamiseksi sekä tulvariskien vähentämiseksi. Tornionjoen-Muonionjoen vesistöalueelle laadittiin ensimmäinen tulvariskien hallintasuunnitelma vuonna 2015.

Tornionjoen tulvaryhmä on asettanut alueelle seitsemän tulvariskien hallinnan tavoitetta. Asuinrakennusten ja jätevesihuollon osalta varaudutaan kerran 100 vuodessa toistuvaan (1/100a) tulvaan. Korkeampi 1/250a tavoitetaso koskee mm. erityiskohteita (kuten sairaaloita, terveyskeskuksia ja päiväkoteja), merkittäviä maanteitä ja katuja, ympäristölle laaja-alaista tai pitkäkestoista haittaa aiheuttavia kohteita sekä kulttuuriperintökohteita. Kaikki tavoitteet on arvioitu saavutettavan vuoteen 2039 mennessä.

Tulvariskien hallinnan tavoitteiden saavuttamiseksi on esitetty laaja- ja monipuolinen valikoima tulvariskien hallinnan toimenpiteitä, joita voidaan toteuttaa joko ennen tulvaa, tulvan aikana tai tulvan jälkeen. Erittäin tärkeiksi toimenpiteiksi on luokiteltu mm. tulvien huomioiminen maankäytön suunnittelussa, asukkaiden ja toiminnanharjoittajien omatoiminen varautuminen tulviin, tulvaviestintä, tulvantorjunnan harjoitukset sekä tilapäisten tulvasuojeluvälineiden hankinta, testaus ja käyttö. Tornionjoella ja Muonionjoella yhteistyö Ruotsin kanssa on tärkeää, koska tulva voi aiheuttaa haittoja kummankin maan alueella. Rakenteellisista tulvasuojelun toimenpiteistä on käynnissä Tornion ja Haaparannan välisen tulvapenkereen korottamishanke. Hallintasuunnitelmassa on lisäksi esitetty yksittäisten tulvasuojausten rakentamista sekä asuinrakennusten että yhdyskuntatekniikan kohteiden suojaamiseksi.

Hallintasuunnitelma ei velvoita mitään tahoa toteuttamaan hallintasuunnitelmassa esitettyjä toimenpiteitä. Valtion ja kuntien viranomaisten sekä aluekehitysviranomaisen on kuitenkin otettava tulvariskien hallintasuunnitelma ja siinä esitetyt toimenpiteet toiminnassaan huomioon. Hallintasuunnitelman toimeenpanon edistämisestä ja seurannasta on päävastuussa Lapin ELY-keskus. Tulvariskien hallintasuunnitelma päivitetään seuraavan kerran vuonna 2027.

I Finland finns 22 områden med betydande översvämningsrisk, av vilka Torneå stad är belägen i Torne älvs-Muonio älvs vattenområde. Enligt nationella lagstiftning om översvämningsrisker vart sjätte år utarbetas planer för hantering av översvämningsrisken för sådana vatten- och kustområdena där finns ett område med betydande översvämningsrisk för att förebygga och lindra översvämningar, förbättra beredskapen inför översvämningar och minska översvämningsrisker. I år 2015 den första planen för hantering av översvämningsrisker färdigställdes för Torne älvs-Muonio älvs vattenområde. För Torne älvs-Muonio älvs vattenområde har Torne älvs översvämningsgruppen fastställt sju målen för hanteringen av översvämningsriskerna. Gällande bostadsbyggnader och den verksamheten av avloppsvatten förbereder sig man emot 100-årsflöde. Gällande bland annat sjukhus, hälsocentraler, daghem, betydande trafikförbindelser, verksamheter som kan orsaka omfattande eller långvariga skador till miljön och kulturarv är den målnivån 250-årsflöde. Alla mål har bedömts uppnås före utgången av 2039. Omfattande och mångsidig urval av åtgärder har presenteras i den planen för att nå målen för hantering av översvämningsrisker. De åtgärderna kan genomföras inför, under eller efter den översvämningen. Beaktande av översvämningar i planeringen av markanvändningen, egen beredskap av invånaren och andra aktörer emot översvämningar, kommunikation vid översvämningar, övningar i avvärjning av översvämningar och anskaffning, testning och användning av tillfälliga översvämningsskydd har prioriterats som mycket viktiga åtgärden. Det samarbetet mellan Finland och Sverige är viktigt vid gränsälvarna eftersom den översvämningen kan orsaka skador på båda länderna. Den åtgärden för att höja den översvämningsvallen mellan Torneå och Haparanda är pågående. Ytterligare presenteras det byggandet av permanenta översvämningsskydd för eventuella enskilda objekt med översvämningsrisk. De åtgärderna som presenterats i denna hanteringsplan ålägger inte direkt någon part att genomföra de ifrågavarande åtgärderna. De statliga och kommunala myndigheterna samt regionutvecklingsmyndigheten ska ändå beakta planen och åtgärderna i sin verksamhet. Huvudansvarig för att främja verkställandet och uppföljningen av planen för hantering av översvämningsriskerna är ELY-centralen i Lappland. Den planen för hantering av översvämningsriskerna ska uppdaterats nästa gång i år 2027.

Saved in: