Search

Uudenmaan ELY-keskuksen merkittävän tieverkon palvelutasoselvitys 2022

QR Code
Finna rating

Uudenmaan ELY-keskuksen merkittävän tieverkon palvelutasoselvitys 2022

Utredning vid NTM-centralen i Nyland av servicenivån i det betydande vägnätet 2022)

Uudenmaan ELY-keskuksen merkittävän tieverkon palvelutasoselvityksen tavoitteena oli kuvata alueen maantieverkon henkilöliikenteelle ja kuljetuksille tarjoamaa palvelutasoa, asettaa palvelutasotavoitteita ja määrittää sen perusteella palvelutasopuutteita. Tarkastelun kohteena oli Uudenmaan ELY-keskuksen alueen maantieverkon merkittävin osa: päätiet ja merkittävät seututiet. Tarkastelu tehtiin tiejaksoittain kuvaamalla eri palvelutasotekijöitä soveltuvien, saatavissa olevien palvelutasomittareiden avulla. Eri palvelutasotekijöille asetettiin palvelutasotarpeisiin ja -odotuksiin perustuvat, tieluokasta ja toimintaympäristöstä riippuvat tavoitetasot. Palvelutasopuutteet tuotettiin vertaamalla nykyistä palvelutasoa asetettuihin palvelutasotavoitteisiin.

Palvelutasoselvityksen tuloksia voidaan tarkastella sekä yksittäisten palvelutasotekijöiden ja -mittareiden näkökulmasta että moniongelmaisten tiejaksojen näkökulmasta. Rekisteriaineistoihin perustuva tarkastelu antaa tilanteesta kuitenkin vain karkean kuvan. Esille nousseiden puutteiden parantamistarvetta on aina tarpeen selvittää tarkemmin ennen jatkotoimia.

Mittarina, jolla on eniten puutekilometrejä suhteessa koko tarkasteltavan tieverkon kilometreihin, nousi esiin henkilövahinko-onnettomuusriski. Lisäksi joukkoliikenteen solmupysäkkien varustetason täyttymisessä oli paljon puutteita. Myös nopeusrajoituksen minimitaso, liikenteellinen palvelutaso, valaistus, tien kaarteisuus sekä jalankulku- ja pyörätien puute olivat palvelutasomittareita, joiden tavoitetason saavuttamisessa oli melko paljon puutteita. Tarkasteltavalta tieverkolta tunnistettiin kahdeksan moniongelmaista yhteysväliä, joilla useat palvelu-tasomittarit alittavat tavoitetason. Kolme niistä sijaitsee valtatiellä 25, muut valtateillä 4, 12 ja 24, kantatiellä 51 ja maantiellä 135. Lisäksi tunnistettiin joitakin lyhyempiä ongelmakohtia, joissa on useita kriteerit alittavia indikaattoreita pääosin siitä syystä, että tarkasteltava jakso kulkee taajamassa tai sen välittömässä läheisyydessä.

Syftet med utredningen vid NTM-centralen i Nyland av servicenivån i det betydande vägnätet var att beskriva servicenivån i områdets landsvägsnät gällande persontrafiken och transporterna samt att ställa upp mål för servicenivån och utifrån den fastställa brister i servicenivån. Den mest betydande delen av landsvägsnätet i området för NTM-centralen i Nyland granskades: huvudvägarna och betydande regionvägar. Granskningen gjordes per vägavsnitt genom att olika servicenivåfaktorer beskrevs med hjälp av lämpliga och tillgängliga servicenivåmätare. För olika servicenivåfaktorer fastställdes målnivåer som grundar sig på servicenivåbehoven och -förväntningarna och som är beroende av vägklassen och verksamhetsmiljön. Bristerna i servicenivån utreddes genom att den nuvarande servicenivån jämför-des med servicenivåmålen.

Resultaten av utredningen av servicenivån kan granskas både med tanke på enskilda servicenivåfaktorer och -mätare och med tanke på vägavsnitt med många problem. En granskning som grundar sig på registermaterial ger dock endast en grov bild av situationen. Behovet av att förbättra de brister som framkommit måste alltid utredas noggrannare innan fortsatta åtgärder vidtas.

Mätaren med flest brister räknat i kilometer i förhållande till kilometrarna i hela det granskade vägnätet var risken för personskador. Dessu-tom fanns det många brister i utrustningsnivån vid kollektivtrafikens knutpunktshållplatser. Även hastighetsbegränsningens miniminivå, den trafikmässiga servicenivån, belysningen, kurvorna på vägen samt bristen på gång- och cykelväg var servicenivåmätare, för vilka det fanns ganska många brister i fråga om uppnåendet av målnivån. I det granskade vägnätet identifierades åtta förbindelsesträckor med flera problem, där flera servicenivåmätare underskrider målnivån. Tre av dem finns på riksväg 25, de övriga på riksväg 4, 12 och 24, på stam-väg 51 och på landsväg 135. Dessutom identifierades några kortare problemavsnitt med flera indikatorer som underskrider kriterierna, huvudsakligen på grund av att det granskade avsnittet finns i en tätort eller i dess omedelbara närhet.

Saved in: