Search

Valtatie 18 välillä Alavus – Jyväskylä : Hankearviointi ja toimenpideselvitys

QR Code
Finna rating

Valtatie 18 välillä Alavus – Jyväskylä : Hankearviointi ja toimenpideselvitys

Riksväg 18 mellan Alavo och Jyväskylä : Projektutvärdering och åtgärdsrapport

Valtatie 18 on tärkeä valtakunnallinen poikittainen tieyhteys Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään. Sillä on poikittaisyhteytenä myös laajempaa kansallista ja kansainvälistä merkitystä, sillä se mahdollistaa liikenteen Länsi-Suomen satamien kautta Ruotsiin ja edelleen Norjaan. Poikittaisyhteys jatkuu Jyväskylästä Itä-Suomeen ja Venäjälle valtatienä 9. Valtatiellä 18 on merkittävä rooli myös seutujen sisäisessä työmatka-, asiointi- ja vapaa-ajanliikenteessä, jollaista on erityisesti Alavuden ja Tuurin sekä Petäjäveden ja Jyväskylän välillä.

Valtatien 18 suurimpana ongelmana suunnitteluosuudella Alavus – Jyväskylä on suoremman yhteyden puute Myllymäen ja Multian välillä, minkä vuoksi valtatie kiertää nykytilassa mäkistä, mutkaista ja kapeaa osuutta pitkin Väätäiskylän kautta. Suunnittelualueella on runsaasti maanteiden tasoliittymiä sekä yksityistieliittymiä, mikä aiheuttaa turvallisuus- ja sujuvuuspuutteita. Petäjäveden ja Jyväskylän välillä sekä Ähtärin taajamassa puutteelliset liittymäjärjestelyt heikentävät pääsuunnan sujuvuutta. Tuurin taajamassa valtatie ja Seinäjoki - Haapamäki -rata risteävät tasossa, ja Keskisen kyläkauppa kerää paljon asiointiliikennettä valtatien 18 kiertoliittymien kautta, jotka heikentävät pääsuunnan liikenteen sujuvuutta.

Tavoitetilan saavuttamiseksi tässä työssä muodostettiin 6 hankevaihtoehtoa, yhdistellen pitkiä oikaisuja Myllymäki – Multia ja Tuuri – Hakojärvi sekä kolmea eri tärkeysluokkaa pieniä parantamistoimenpiteitä. Näille vaihtoehdoille tehtiin vaikuttavuus- ja kannattavuuslaskelmat. Vaikuttavimmiksi osoittautuivat vaihtoehdot, jotka sisälsivät sekä pitkät oikaisut että I ja II luokan pieniä parantamistoimenpiteitä. Toisaalta taloudellisesti kannattavin vaihtoehto sisälsi vain jälkimmäisiä. Minkään hankevaihtoehdon hyöty-kustannussuhde ei noussut yli 1:n, johtuen siitä että näistä toimenpiteistä hyötyi vain melko pieni liikennesuorite. Oikaisujen arvioidaan tuovan suunnitteluosuudelle runsaasti siirtyvää liikennettä matka- ja kuljetusreittien lyhenemisen myötä, jolloin myös liikenteen kokonaispäästöt vähenevät. Toisaalta Jyväskylän päädyssä on suuria liikennemääriä, joiden piirissä tehdyt toimenpiteet olisivat helpommin taloudellisesti kannattavia.

Riksväg 18 är en viktig nationell tvärgående vägförbindelse från Vasa via Seinäjoki till Jyväskylä. Som tvärförbindelse har den också en vidare nationell och internationell betydelse, eftersom den möjliggör trafik via Västra Finlands hamnar till Sverige och vidare till Norge. Den tvärgående förbindelsen fortsätter från Jyväskylä till östra Finland och Ryssland som riksväg 9. Riksväg 18 spelar också en betydande roll för pendlings-, affärs- och fritidstrafiken inom regionerna, såsom särskilt mellan Alavo och Tuuri samt mellan Petäjävesi och Jyväskylä.

Det största problemet på planeringssträckan av riksväg 18 Alavo – Jyväskylä är avsaknaden av en mer direkt förbindelse mellan Myllymäki och Multia, varför riksvägen i nuvarande skick tar en omväg längs en kuperad, slingrande och smal sträcka genom Väätäiskylä. Inom planområdet finns otalgia landsvägskorsningar och privatvägskorsningar, vilket orsakar säkerhets- och smidighetsbrister. Otillräckliga anslutningsarrangemang bade mellan Petäjävesi och Jyväskylä samt i Ähtäri tätort försvagar huvudriktningens smidighet. I Tuuri tätort korsar riksvägen och järnvägen Seinäjoki - Haapamäki i nivå, och jättevaruhuset Keskisen Kyläkauppa samlar mycket affärstrafik genom rondellerna på riksväg 18, vilket försvagar trafikflödets smidighet på huvudriktningen.

För att nå måltillståndet bildades 6 projektalternativ i detta arbete, som kombinerar de långa genvägssträckningarna Myllymäki – Multia och Tuuri – Hakojärvi samt tre olika prioriteringsklasser av små förbättringsåtgärder. Effekt- och lönsamhetsberäkningar gjordes för dessa alternativ. De mest effektiva var alternativen som innehöll både långa genvägssträckningar och små förbättringsåtgärder av klass I och II. Å andra sidan omfattade det ekonomiskt mest lönsamma alternativet endast de senare. Nyttokostnadskvoten steg inte över 1 för något av projektalternativen, eftersom endast en ganska liten mängd trafik gynnades av dessa åtgärder. Genvägssträckningarna beräknas medföra mycket överförd trafik till planeringssträckan p.g.a. förkortning av rese- och transportrutter, vilket också minskar trafikens totalutsläpp. Å andra sidan finns det stora trafikvolymer i Jyväskylä-ändan, där de åtgärder som vidtas skulle lättare vara ekonomiskt lönsamma.

Saved in: