Search

Kuluttajansuojaviranomaisten toimivaltuudet

QR Code
Finna rating

Kuluttajansuojaviranomaisten toimivaltuudet

Konsumentskyddsmyndigheternas behörighet

Mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi laki seuraamusmaksusta kuluttaja-asioissa sekä muutettavaksi kuluttajansuojalakia ja Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annettua lakia. Lisäksi ehdotetaan teknisluontoisia tarkistuksia eräisiin muihin lakeihin. Ehdotetuilla laeilla on tarkoitus parantaa kuluttaja-asiamiehen käytettävissä olevia keinoja puuttua elinkeinonharjoittajien kuluttajansuojalainsäädännön vastaisiin toimiin. Toissijaisesti tavoitteena on mahdollistaa käytettävissä olevien viranomaisresurssien tehokkaampi käyttö.

Uudistuksia ehdotetaan niihin pakkokeinoihin, jotka ovat kuluttaja-asiamiehen käytettävissä silloin, kun lainvastaista menettelyä ei saada neuvotteluilla päättymään. Kuluttaja-asiamiehen määräämän kiellon vastustamista koskevaa menettelyä muutettaisiin siten, että kuluttaja-asiamiehen kieltopäätökseen tyytymättömän elinkeinonharjoittajan olisi vietävä asia markkinaoikeuden käsiteltäväksi, eikä kielto enää raukeaisi pelkästään elinkeinonharjoittajan vastustuksen perusteella.

Lisäksi kuluttaja-asiamies voisi hakea seuraamusmaksun määräämistä elinkeinonharjoittajalle tiettyjen laissa yksilöityjen kuluttajansuojasäännösten rikkomisesta. Laissa seuraamusmaksusta kuluttaja-asioissa säädettäisiin seuraamusmaksun määräämisen edellytyksistä, seuraamusmaksun määräämisestä poikkeuksellisesti muulle henkilölle kuin elinkeinonharjoittajalle, seuraamusmaksun suuruudesta ja vapautumisperusteesta.

Myös aluehallintovirastojen toimivaltaa kuluttajansuojalainsäädännön valvonnassa ehdotetaan laajennettavaksi. Aluehallintovirastot valvoisivat kulutushyödykkeen hinnan ilmoittamisen lisäksi myös muita markkinointia ja menettelyjä asiakassuhteessa koskevia kuluttajansuojalain 2 luvun säännöksiä. Näin pyritään edistämään sitä, että myös pelkästään paikallisesti tai alueellisesti toimivia elinkeinonharjoittajia voidaan valvoa nykyistä tehokkaammin. Aluehallintovirastot toimisivat tässä valvontatehtävässä kuluttaja-asiamiehen alaisina viranomaisina. Seuraamusmaksusta kuluttaja-asioissa annetun lain ja muiden ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan noin 6 kuukauden kuluttua niiden hyväksymisestä ja vahvistamisesta.

Det föreslås i betänkandet att det stiftas en lag om påföljdsavgift i konsumentärenden samt att konsumentskyddslagen och lagen om Konkurrens-och konsumentverket ändras. Dessutom föreslås det ändringar av teknisk natur i vissa andra lagar. Syftet med de föreslagna lagarna är att förbättra de metoder som konsumentombudsmannen har till sitt förfogande när det gäller att ingripa i åtgärder från näringsidkares sida som strider mot konsumentskyddslagstiftningen. Det sekundära syftet är att möjliggöra en effektivare användning av de myndighetsresurser som finns att tillgå.

Reformer föreslås i fråga om de tvångsmedel som konsumentombudsmannen har till sitt förfogande i det fall att man genom att förhandla inte lyckats få slut på ett lagstridigt förfarande. Förfarandet för att motsätta sig ett förbud som konsumentombudsmannen meddelat ändras så att en näringsidkare som är missnöjd med konsumentombudsmannens beslut om förbud ska föra ärendet till marknadsdomstolen. Ett förbud ska inte längre förfalla bara på grund av att näringsidkaren motsätter sig det. Dessutom ska konsumentombudsmannen kunna ansöka om påförande av påföljdsavgift när en näringsidkare bryter mot vissa i lagen specificerade konsumentskyddsbestämmelser.

Lagen om påföljdsavgift i konsumentärenden ska innehålla bestämmelser om förutsättningarna för påförande av påföljdsavgift, om de undantagsfall då någon annan än näringsidkare påförs påföljdsavgift, om påföljdsavgiftens storlek och om grunderna för att befrias från avgift. Också regionförvaltningsverkens behörighet vid övervakningen av konsumentskyddslagstiftningen föreslås bli utvidgad.

Regionförvaltningsverken ska förutom prisinformation om konsumtionsnyttigheter övervaka efterlevnaden också av de övriga bestämmelser i 2 kap. i konsumentskyddslagen som gäller marknadsföring samt förfaranden i kundrelationer. På så sätt vill man se till att också näringsidkare som är verksamma enbart lokalt eller regionalt ska kunna övervakas effektivare än för närvarande. Regionförvaltningsverken ska ha denna tillsynsuppgift i egenskap av myndigheter under konsumentombudsmannen. Lagen om påföljdsavgift i konsumentärenden och de övriga föreslagna lagarna avses träda i kraft cirka 6 månader efter det att lagarna har antagits och blivit stadfästa.

Saved in: