Search

Oikeusavun kokonaissuunnitelma : Lausuntotiivistelmä

QR Code
Finna rating

Oikeusavun kokonaissuunnitelma : Lausuntotiivistelmä

Helhetsplan för rättshjälpsverksamheten : Sammandrag av utlåtanden

Oikeusministeriö pyysi Oikeusavun kokonaissuunnitelmasta (OM Selvityksiä ja ohjeita 41/2015) lausunnot yhteensä 64 viranomaiselta ja järjestöltä. Lausunto pyydettiin muun muassa kaikilta oikeusaputoimistoilta. Lausunnon antoi yhteensä 42 tahoa, joista oikeusaputoimistoja oli 19.

Lausunnonantajat suhtautuivat pääsääntöisesti myönteisesti suunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Lausunnonantajat pitivät yleisesti hyvänä ja tarpeellisena verkkoneuvonnan ja sähköisten palvelujen kehittämistä ja monikanavaisuutta. Erityisen tärkeänä pidettiin kuitenkin sitä, että edelleen on mahdollisuus henkilökohtaiseen tapaamiseen, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta tai taitoa käyttää erilaisia verkkopalveluja.

Vaihtoehtoisten riidanratkaisumenetelmien osalta suurin osa kannatti suunnitelmassa esitettyjä toimenpiteitä ja sitä, että sovinnollista riidanratkaisua lisätään eri tavoin. Yksittäisistä toimenpiteistä otettiin eniten kantaa (13 lausunnonantajaa) ehdotukseen, jonka mukaan tulisi selvittää, voisiko oikeusavustajilla olla nykyistä aktiivisempi rooli sovintopyrkimyksissä. Suurin osa suhtautui ehdotukseen myönteisesti.

Lausunnonantajat kannattivat niin ikään yleisesti julkisen oikeusavun osalta esitettyjä tavoitteita ja toimenpiteitä. Erityisesti painotettiin julkisen oikeusavun oikeaa kohdentumista ja saatavuuden turvaamista. Yksittäisistä toimenpiteistä eniten otettiin kantaa (18 lausunnonantajaa) ehdotukseen, jonka mukaan selvitetään, voidaanko oikeusapua rajata asiakkaiden oikeusturvaa vaarantamatta. Runsas puolet kantaa ottaneista oli valmis harkitsemaan rajaamista joissakin asioissa. Rajaamiseen nähtiin kuitenkin liittyvän paljon ongelmia.

Justitieministeriet bad sammanlagt 64 myndigheter och organisationer yttra sig om Helhetsplanen för rättshjälpsverksamheten (JM Utredningar och anvisningar 41/2015). Begäran om utlåtande skickades bland annat till alla rättshjälpsbyråer. Utlåtande gavs av 42 instanser, varav 19 var rättshjälpsbyråer.

Remissinstanserna förhöll sig i allmänhet positivt till de mål och åtgärder som föreslogs i planen. Remissinstanserna ansåg det vara bra och nödvändigt att utveckla webbrådgivningen och de elektroniska tjänsterna utvecklas samt att dessa finns tillgängliga via flera olika kanaler. Å andra sidan ansågs det vara speciellt viktigt att bevara möjligheten till personliga besök, eftersom alla inte kan eller har möjlighet att använda olika webbtjänster.

Största delen av remissinstanserna understödde de åtgärder som föreslogs i fråga om alternativa tvistlösningsmetoder samt förslaget om att på olika sätt öka möjligheterna att lösa tvister på förlikningsväg. När det gäller de enskilda åtgärderna tog de flesta (13 remissinstanser) ställning till förslaget om att utreda huruvida rättsbiträdena kunde ha en betydligt mer aktiv roll i främjandet av medling. Största delen förhöll sig positivt förslaget. Remissinstanserna understödde också i allmänhet de mål och åtgärder som föreslogs beträffande den offentliga rättshjälpen. I utlåtandena betonades vikten av att rikta resurserna rätt och trygga tillgången till offentlig rättshjälp. När det gäller de enskilda åtgärderna tog de flesta (18 remissinstanser) ställning till förslaget om att utreda huruvida rättshjälpen kunde begränsas utan att äventyra medborgarnas rättsskydd. Drygt hälften av de instanser som tog ställning till detta var beredda att överväga begränsningar i vissa ärenden. Frågan om begränsning av rättshjälpen ansågs dock vara problematisk på många olika sätt.

Saved in: