Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa
Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa
Oppimateriaali
Ruokonen, Inkeri, Turun yliopisto
; Anttila, Eeva, Taideyliopisto
; Laes, Tuulikki, Taideyliopisto
; Rautiainen, Pauli, Itä-Suomen yliopisto
; Siljamäki, Mariana, Jyväskylän yliopisto
; Uusitalo, Lotta, Helsingin yliopisto
; Niemelä, Nelli, Suomen Icehearts ry
; Lehto, Satu
; Luostarinen, Juha
; Räsänen, Henna
; Ruuhilahti, Kari
; Nordling, Kristine
; Pakarinen, Sara
; Varila, Saija
; Sihvonen, Katja
; Saario, Tomi
; Niaria, Elli
; Pajunen-Kyynäräinen, Sanna
; Koskela, Olli
; Tuominen-Suarez, Virve
; Yli-Ollila, Marika
; Marvin, Elisa
; Hyttinen, Hilkka
; Jaakkola, Kirsi
; Kähkönen, Olli
; Katajisto, Joanna
; Setälä, Veijo
; Furman, Ben, Helsinki Brief Therapy Institute
; Lammassaari, Heidi, Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta
; Ylirisku, Henrika, Helsingin yliopisto
; Turpeinen, Isto, Taiteen edistämiskeskus
; Sinkkonen, Jari
; Toivanen, Tapio, Helsingin yliopisto
; Vaattovaara, Lotta
; Kemppainen, Markku
; Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio
; Taideyliopisto, Avoin yliopisto
; Opetus- ja kulttuuriministeriö
; Suomen Olympiakomitea ry, Finlands Olympiska Kommitté rf
Luotu: 24.10.2022, Muokattu: 23.4.2024
Sisältö
- Inkeri Ruokonen: Ohjaajan pedagoginen toiminta oppivan ja hyvinvoivan lapsen ja nuoren harrastusta tukemassa (mp4, 920,6 Mt)
- Inkeri Ruokosen luentodiat: Ohjaajan pedagoginen toiminta oppivan ja hyvinvoivan lapsen ja nuoren harrastusta tukemassa (pdf, 1,3 Mt)
- Lotta Uusitalo: Vahvuudet pedagogiseksi voimavaraksi (mp4, 1,0 Tt)
- Lotta Uusitalon luentodiat: Vahvuudet pedagogiseksi voimavaraksi (pdf, 5,0 Mt)
- Satu Lehto: Osallisuuden tukeminen harrastusympäristössä (mp4, 1,1 Tt)
- Satu Lehdon luentodiat: Osallisuuden tukeminen harrastusympäristössä (pdf, 1,2 Mt)
- Nelli Niemelä: Erityisen haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten harrastustoiminta (mp4, 820,6 Mt)
- Nelli Niemelän luentodiat: Erityisen haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten harrastustoiminta (pdf, 5,9 Mt)
- Eeva Anttila: Kuunteleva, kunnioittava ja kannustava kohtaaminen harrastustoiminnan ohjaajan pedagogisen osaamisen ytimenä (mp4, 935,3 Mt)
- Mariana Siljamäki: Kulttuuritietoinen harrastustoiminta. Käsitteitä ja käytäntöjä. (mp4, 1,1 Tt)
- Mariana Siljamäen luentodiat: Kulttuuritietoinen harrastustoiminta. Käsitteitä ja käytäntöjä. (pdf, 4,4 Mt)
- Pauli Rautiainen: Lapsen ja nuoren yhdenvertainen oikeus harrastukseen – mitä sillä oikeudellisesti tarkoitetaan? (mp4, 1,4 Tt)
- Pauli Rautiaisen luentodiat: Lapsen ja nuoren yhdenvertainen oikeus harrastukseen – mitä sillä oikeudellisesti tarkoitetaan? (pdf, 153,2 kt)
- Tuulikki Laes: Oppijalähtöisyys – avain inkluusioon (mp4, 952,4 Mt)
- Tuulikki Laeksen luentodiat: Oppijalähtöisyys – avain inkluusioon (pdf, 2,1 Mt)
- Ben Furman: Ratkaisukeskeiset keinot lasten ja nuorten pedagogisessa ohjaamisessa (mp4, 768,5 Mt)
- Heidi Lammassaari: Tunteet ja motivaatio nuoren harrastajan elämässä (mp4, 744,5 Mt)
- Henrika Ylirisku: Kohti ihmistä laajempaa pedagogiikkaa (mp4, 496,4 Mt)
- Isto Turpeinen: Olemisesta ja ihmiskäsityksestä – pohdintoja ja kokemuksia kohtaamisen tiloista (mp4, 792,5 Mt)
- Jari Sinkkonen: Harrastuksen ohjaaja lapsen ja nuoren kiintymyskohteena (mp4, 537,6 Mt)
- Tapio Toivanen: Nonverbaalin viestinnän merkitystä ohjaaja–ohjattava-vuorovaikutussuhteeseen ja positiivisen johtajuuden rakentumiseen (mp4, 722,1 Mt)
- Marika Yli-Ollilan kehittämistehtävä: Opetellaan tunnetaitoja taideharrastuksessa (pdf, 920,2 kt)
- Virve Tuominen-Suarezin kehittämistehtävä: Mökötys voimavaraksi (pdf, 2,1 Mt)
- Elisa Marvinin kehittämistehtävä: Monistettava, laadukas ja sisältörikas taideopetus lapsille (pdf, 6,4 Mt)
- Juha Luostarisen kehittämistehtävä: Bridge korttipeli peruskouluihin (pdf, 190,1 kt)
- Henna Räsäsen kehittämistehtävä: Harrasteohjaajan mantrat (pdf, 269,2 kt)
- Kari Ruuhilahden kehittämistehtävä: Valojen ja värien käyttö harjoitteiden motivaattorina (pdf, 1,0 Mt)
- Kristine Nordlingin kehittämistehtävä: Autonomisuus harrastajan ja ohjaajan toiminnassa (pdf, 264,8 kt)
- Sara Pakarisen kehittämistehtävä: Harjoituksia harrastustoiminnan ohjaajien tueksi (pdf, 1,5 Mt)
- Saija Varilan kehittämistehtävä: Oppilaiden motivointi ja innostaminen avoimemman vuorovaikutuksen keinoin (pdf, 237,7 kt)
- Katja Sihvosen kehittämistehtävä: Osallisuuden kokemuksen vahvistaminen alakoululaisten askartelukerhotoiminnassa (pdf, 420,0 kt)
- Elli Niarian kehittämistehtävä: Mediakasvatus ja taiteellinen sisältö virtuaalitodellisuudessa (pdf, 12,1 Mt)
- Sanna Pajunen-Kyynäräisen kehittämistehtävä: Taidesisältöjä vauvaperheille: Taideteoksiin tutustuminen sisällöt sekä konkretia huomioiden, pohjana vauvojen värikylpy-toiminta (pdf, 210,5 kt)
- Olli Koskelan kehittämistehtävä: Partioharrastuksen imu 13-17 vuotiaiden ikäluokassa (pdf, 107,1 kt)
- Tomi Saarion kehittämistehtävä: Nuorten Jousiammunta (pdf, 1,0 Mt)
- Hilkka Hyttisen kehittämistehtävä: Värikäs teatterikerho (pdf, 439,7 kt)
- Kirsi Jaakkolan kehittämistehtävä: Kurkistus kanssakulkijuuteen (pdf, 177,6 kt)
- Olli Kähkösen kehittämistehtävä: Ensimmäisen ohjaustunnin tärkeys (pdf, 120,6 kt)
- Joanna Katajiston kehittämistehtävä: Sosiaalisten taitojen vahvistaminen harrastustoiminnassa (pdf, 118,1 kt)
- Veijo Setälän kehittämistehtävä: Matkamuisto (pdf, 335,9 kt)
- Lotta Vaattovaaran kehittämistehtävä: Roolituksen hierarkian vähentäminen teatterityössä (pdf, 106,2 kt)
- Markku Kemppaisen kehittämistehtävä: Kutsukerho (pdf, 390,9 kt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Videot ja niihin liittyvät luentodiat on tuotettu osana Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa -verkkokoulutusta, joka toteutettiin seitsemän kertaa vuosina 2022–2024. Lisäksi mukana on kehittämistehtäviä, jotka ovat esimerkkejä koulutuksen opiskelijoiden kurssituotoksista. Maksuttomaan ja kaikille avoimeen koulutukseen osallistui yli 600 harrastustoiminnan ohjaajaa ja yhteensä 15 luennoitsijaa. Nämä videot ovat erikseen kuvattuja tiivistelmiä kurssilla esitettyjen luentojen teemoista. Varsinaiset luennot tapahtuivat live-lähetyksenä etäyhteyden kautta. Koulutus toteuttaa kansallista lapsistrategiaa ja oli suunnattu liikunnan, urheilun, taiteen, kulttuurin ja muiden harrastusten ohjaajille. Ensimmäinen toteutus koulutuksesta järjestettiin kesällä 2022. Kaikki koulutukset toteutettiin saman opetussuunnitelman mukaisesti, ja ne vastasivat sisällöltään toisiaan. Koulutukseen kuuluivat etäluennot, pienryhmätyöskentely, vertaismentortoiminta, verkkokeskustelut ja pedagogiset kehittämistehtävät. Koulutuksen keskeisiä teemoja olivat lasten ja nuorten harrastustoiminnan laatu ja pedagogiikan kehittäminen sekä lapsen ja nuoren kehitysvaiheet. Näitä aiheita ja alan ajankohtaista tietoa käsiteltiin erityispedagogiikan, valtiosääntöoikeuden, psykiatrian, kasvatustieteen ja -psykologian sekä taide- ja liikuntakasvatuksen suomalaisten huippuasiantuntijoiden johdolla. Koulutuksen järjestivät Taideyliopiston Avoin kampus ja Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio yhteistyössä Olympiakomitean kanssa. Koulutuksen rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opetuksen ja kasvatuksen johtaja Ohjaaja tai mentori Asiantuntija tai ammattilainen Erityisopetus Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Korkeakoulutus Omaehtoinen osaamisen kehittäminen Ammatillinen koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
0/Presentation/ 0/Text/ Video |
Aiheet |
|
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Toimipiste / Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202404_00027583_2 |
Tekijät |
Ruokonen, Inkeri Anttila, Eeva Laes, Tuulikki Rautiainen, Pauli Siljamäki, Mariana Uusitalo, Lotta Niemelä, Nelli Lehto, Satu Luostarinen, Juha Räsänen, Henna Ruuhilahti, Kari Nordling, Kristine Pakarinen, Sara Varila, Saija Sihvonen, Katja Saario, Tomi Niaria, Elli Pajunen-Kyynäräinen, Sanna Koskela, Olli Tuominen-Suarez, Virve Yli-Ollila, Marika Marvin, Elisa Hyttinen, Hilkka Jaakkola, Kirsi Kähkönen, Olli Katajisto, Joanna Setälä, Veijo Furman, Ben Lammassaari, Heidi Ylirisku, Henrika Turpeinen, Isto Sinkkonen, Jari Toivanen, Tapio Vaattovaara, Lotta Kemppainen, Markku Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio Taideyliopisto, Avoin yliopisto Opetus- ja kulttuuriministeriö Suomen Olympiakomitea ry, Finlands Olympiska Kommitté rf |
Julkaisija |
Taideyliopiston Avoin kampus,
2022
|
Julkaistu |
Taideyliopiston Avoin kampus,
2022
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Itsenäinen opiskelu Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen Oppimiskokonaisuuden osa |
Saavutettavuus |
tekstitys |
Tallennettuna:
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä