Rinnoista, menkoista ja gynejutuista
Rinnoista, menkoista ja gynejutuista
Oppimateriaali
Luotu: 24.8.2023, Muokattu: 21.2.2024
Sisältö
- Oppituntipaketin ohjeet (pdf, 95,9 kt)
- Valinnainen lisämateriaali (Ulkoinen linkki)
- Asiaa rinnoista, menkoista ja gynejutuista, Prezi-versio (Ulkoinen linkki)
- Palautelomake (Ulkoinen linkki)
- Asiaa rinnoista, menkoista ja gynejutuista - videoversio (Ulkoinen linkki)
- Asiaa rinnoista, menkoista ja gynejutuista, PowerPoint-versio (pptx, 4,9 Mt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Esityksessä käydään läpi lyhyt johdatus seuraaviin aiheisiin: - rintaterveys
- rintasyöpä
- rintojen omatarkkailu
- kuukautisfaktoja
- normaaleja ja epänormaaleja gynekologisia oireita
- oireiden taustalla olevia tekijöitä, keskittyen endometrioosiin, adenomyoosiin, PCOS:ään ja vulvodyniaan. - Esityksessä on myös Tunne rintasi ry:n ja Korento ry:n lyhyet esittelyt. - Lopussa on lisäksi mahdollisuus käydä läpi pohdintatehtäviä, tietovisan vastaukset ja palautetta oppitunnista. - Videoversio oppitunnista on hyvä vaihtoehto, jos opettaja haluaa antaa ohjat oppitunnin asiaosuudesta Korento ry:n ja Tunne rintasi ry:n työntekijöille. - Video sopii hyvin 45 minuutin pituisella oppitunnilla katsottavaksi tai sen voi katsoa vaikka kahdessa osassa kahden eri tunnin aikana. - Videossa on mukana tietovisakysymyksiä, joiden kohdalla videon voi pysäyttää tai antaa videon pyöriä. Tietovisan vastaukset, pohdintatehtävät ja palaute käydään opettajan johdolla. - Valinnaisesta lisämateriaalista löytyy Tunne rintasi ry:n ja Korento ry:n lyhyet esittelyvideot, taustamateriaalia (sisältäen tietoa potilasjärjestöistä sekä syventävää tietoa oppituntipaketin aiheista), opiskelijoiden aktivoimiseen sisältäviä tehtäviä sekä kuvapankin, jossa on Tunne rintasi ry:n ja Korento ry:n kuvia opetustarkoitukseen.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Kansalainen Ohjaaja tai mentori Huoltaja Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Korkeakoulutus Omaehtoinen osaamisen kehittäminen Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Vuosiluokat 5-6 Vuosiluokat 7-9 Lisäopetus, 10-luokka |
Oppimateriaalin tyyppi |
0/Audio/ 0/Guide/ 0/Lecture/ 0/Presentation/ 0/Text/ Video |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Biologia Biolääketieteet Farmasia Hammaslääketieteet Hoitotiede Kansanterveystiede, ympäristö ja työterveys Kirurgia, anestesiologia, tehohoito, radiologia Korva- nenä- ja kurkkutaudit, silmätaudit Liikuntatiede Lääketieteen bioteknologia Naisten- ja lastentaudit Neurologia ja psykiatria Neurotieteet Oikeuslääketiede ja muut lääketieteet Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Syöpätaudit Terveys ja yhteiskunta Terveys voimavarana Terveysalan ammattitutkinto Terveystiede Terveystieto Yleislääketiede, sisätaudit ja muut kliiniset lääketieteet |
Tavoite- ja sisältöalue |
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri S4 Mitä elämä on? S5 Ihminen T 10 ohjata oppilasta luomaan perustaa opiskelu-, toiminta- ja työkyvylle ja sen ylläpitämiselle sekä kuvaamaan terveyspalvelujen asianmukaista käyttöä T 11 ohjata oppilasta ymmärtämään ja arvioimaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistamaan niiden merkitystä itselle sekä muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista. T 12 tukea oppilaan valmiuksia arvioida kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyvää viestintää sekä eritellä yksilön oikeuksia, vastuita ja vaikuttamiskeinoja terveyttä ja turvallisuutta koskevissa asioissa omassa oppimisympäristössä ja lähiyhteisöissä. T 6 tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa T 8 ohjata oppilasta tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä, niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä T1 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti T11 kannustaa oppilasta soveltamaan biologian tietoja ja taitoja omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa T3 ohjata oppilasta kehittämään itsetuntemustaan, omien arvojen ja asenteiden sekä kehon ja mielen viestien tunnistamista ja säätelemään käyttäytymistään, oppimistaan ja opiskeluaan tukevia tekijöitä T4 ohjata oppilasta pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä tukea oppilaan valmiuksia luoda vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa T5 ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen kehitystä ja elimistön perustoimintoja T7 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja itsehoito ja omahoito opiskeluhyvinvointi seksuaalisuus, seksuaaliterveys, seksuaalioikeudet terveydenhuollon eettiset periaatteet, potilaan oikeudet, priorisointi terveyttä edistävä ravinto, liikunta, lepo, uni sekä painonhallinta tulevaisuuden terveyshaasteita ja mahdollisuuksia • osaa analysoida terveyteen ja sairauksiin liittyviä eettisiä kysymyksiä, kuvata ja arvioida terveyteen ja terveyden eriarvoisuuteen vaikuttavia tekijöitä Suomessa ja globaalisti sekä analysoida terveyserojen kaventamiseen vaikuttavia tekijöitä. • osaa esitellä perustellen, mihin sosiaali- tai terveyspalveluihin yksilö voi hakeutua erilaisissa tilanteissa, arvioida kriittisesti palvelujen järjestämistä ja tuottamista sekä arvioida sosiaali- ja terveyspalvelujen, itsehoidon ja omahoidon merkitystä terveydelle |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
Rinnoista, menkoista ja gynejutuista |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Toimipiste / Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202402_00027343_5 |
Tekijät |
Julkaisija |
2023
|
Julkaistu |
2023
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Kurssimateriaali Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen Oppimiskokonaisuuden osa Itsenäinen opiskelu |
Saavutettavuuden esteet |
ei välähtelyhaittaa |
Tallennettuna:
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä