Rinnoista, menkoista ja gynejutuista
Rinnoista, menkoista ja gynejutuista
Educational resource
Created: 24.8.2023, Edited: 21.2.2024
Contents
- LUE MINUT! Ohjeita oppituntipakettiin liittyen (pdf, 95.9 KB)
- Tilaajan tukipaketti (External link)
- Rinnoista, menkoista ja gynejutuista, Prezi-versio (External link)
- Tilaajan palaute (External link)
- Rinnoista, menkoista ja gynejutuista - videoversio (External link)
- Rinnoista, menkoista ja gynejutuista- PowerPoint-esitys (pptx, 4.9 MB)
The educational resources come to Finna from the Library of Open Educational Resources (aoe.fi).
Esityksessä käydään läpi lyhyt johdatus aiheisiin (“Miksi tärkeää?”), rintaterveys, rintasyöpä, rintojen omatarkkailu, kuukautisfaktoja, normaaleja ja epänormaaleja gynekologisia oireita, oireiden taustalla olevia tekijöitä, keskittyen endometrioosiin, adenomyoosiin, PCOS:ään ja vulvodyniaan sekä Tunne rintasi ry:n ja Korento ry:n lyhyet esittelyt. Lopussa on myös mahdollisuus käydä läpi tapauskuvauksia, tietovisan vastaukset ja palautetta oppitunnista. Videoversio oppitunnista on hyvä vaihtoehto, jos opettaja haluaa antaa ohjat oppitunnin asiaosuudesta Korento ry:n ja Tunne rintasi ry:n työntekijöille. Video sopii hyvin 45 minuutin pituisella oppitunnilla katsottavaksi tai sen voi katsoa vaikka kahdessa osassa kahden eri tunnin aikana. Videossa on mukana tietovisakysymykset, joiden kohdalla videon voi pysäyttää tai antaa videon pyöriä. Tietovisan vastaukset, tapauskuvaukset ja palaute käydään opettajan johdolla. Opettajan tukipaketista löytyy: opettajan ohjeet, jossa on tietoa oppituntipaketin sisällöstä ja vinkkejä sen hyödyntämiseen eri tavoin; sanasto, josta löytyy lyhyesti selitettynä oppitunnissa esille nousevat tärkeimmät termit; Potilasjärjestöt -dokumentti, jossa yleistä tietoa potilasjärjestöistä ja terveyden teemoihin keskittyvistä yhdistyksistä; oppituntiin sisältyvät tilannekuvaukset ja esimerkkivastaukset; tietovisan kysymykset ja vastaukset sekä tulostettava versio kysymyksistä oppilaille; kuvapankki, jossa Tunne Rintasi ry:n ja Korento ry:n kuvia opetustarkoitukseen; Rinnoista -esitys, jossa syventävää tietoa opettajalle; Menkoista ja gynejutuista -esitys, jossa syventävää tietoa opettajalle.
Material usage rights |
---|
CC BY 4.0 What does this mean? |
Educational Role |
General Public Mentor Parent Student Teacher |
Educational Level |
Basic education Higher education Self-motivated competence development Upper secondary school Vocational education Grades 5-6 Grades 7-9 Extra tuition, 10th grade |
Learning Resource Type |
0/Audio/ 0/Guide/ 0/Lecture/ 0/Presentation/ 0/Text/ Video |
Educational Subject |
Biologia Biolääketieteet Farmasia Hammaslääketieteet Hoitotiede Kansanterveystiede, ympäristö ja työterveys Kirurgia, anestesiologia, tehohoito, radiologia Korva- nenä- ja kurkkutaudit, silmätaudit Liikuntatiede Lääketieteen bioteknologia Naisten- ja lastentaudit Neurologia ja psykiatria Neurotieteet Oikeuslääketiede ja muut lääketieteet Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Syöpätaudit Terveys ja yhteiskunta Terveys voimavarana Terveysalan ammattitutkinto Terveystiede Terveystieto Yleislääketiede, sisätaudit ja muut kliiniset lääketieteet |
Objective and Content |
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri S4 Mitä elämä on? S5 Ihminen T 10 ohjata oppilasta luomaan perustaa opiskelu-, toiminta- ja työkyvylle ja sen ylläpitämiselle sekä kuvaamaan terveyspalvelujen asianmukaista käyttöä T 11 ohjata oppilasta ymmärtämään ja arvioimaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistamaan niiden merkitystä itselle sekä muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista. T 12 tukea oppilaan valmiuksia arvioida kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyvää viestintää sekä eritellä yksilön oikeuksia, vastuita ja vaikuttamiskeinoja terveyttä ja turvallisuutta koskevissa asioissa omassa oppimisympäristössä ja lähiyhteisöissä. T 6 tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa T 8 ohjata oppilasta tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä, niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä T1 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti T11 kannustaa oppilasta soveltamaan biologian tietoja ja taitoja omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa T3 ohjata oppilasta kehittämään itsetuntemustaan, omien arvojen ja asenteiden sekä kehon ja mielen viestien tunnistamista ja säätelemään käyttäytymistään, oppimistaan ja opiskeluaan tukevia tekijöitä T4 ohjata oppilasta pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä tukea oppilaan valmiuksia luoda vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa T5 ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen kehitystä ja elimistön perustoimintoja T7 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja itsehoito ja omahoito opiskeluhyvinvointi seksuaalisuus, seksuaaliterveys, seksuaalioikeudet terveydenhuollon eettiset periaatteet, potilaan oikeudet, priorisointi terveyttä edistävä ravinto, liikunta, lepo, uni sekä painonhallinta tulevaisuuden terveyshaasteita ja mahdollisuuksia • osaa analysoida terveyteen ja sairauksiin liittyviä eettisiä kysymyksiä, kuvata ja arvioida terveyteen ja terveyden eriarvoisuuteen vaikuttavia tekijöitä Suomessa ja globaalisti sekä analysoida terveyserojen kaventamiseen vaikuttavia tekijöitä. • osaa esitellä perustellen, mihin sosiaali- tai terveyspalveluihin yksilö voi hakeutua erilaisissa tilanteissa, arvioida kriittisesti palvelujen järjestämistä ja tuottamista sekä arvioida sosiaali- ja terveyspalvelujen, itsehoidon ja omahoidon merkitystä terveydelle |
Subjects |
Language |
Finnish |
Other Titles |
Rinnoista, menkoista ja gynejutuista |
Content Type |
Educational resource |
Campus / Organisation |
Library of Open Educational Resources |
Identifier |
urn:nbn:fi:oerfi-202402_00027343_5 |
Authors |
Publisher |
2023
|
Published |
2023
|
Source Collection |
aoe |
Educational Use |
Kurssimateriaali Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen Oppimiskokonaisuuden osa Itsenäinen opiskelu |
Accessibility Hazard |
ei välähtelyhaittaa |
Saved in:
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us