Oppijan digipolku Helsingin perusopetuksessa
Oppijan digipolku Helsingin perusopetuksessa
Educational resource
Created: 4.12.2023, Edited: 7.12.2023
Contents
- Learner's digital path (objectives) (pdf, 6.8 MB)
- Learner's digital path (External link)
- Elevens digitala lärstig (External link)
- Leraner's digital path (External link)
- Elevens digitala lärstig (pdf, 6.8 MB)
- Learner's digital path (pdf, 6.8 MB)
The educational resources come to Finna from the Library of Open Educational Resources (aoe.fi).
The Learner’s digital path is a tool to help teachers teach digital skills from the point of view of media literacy, programming and practical skills, with consideration to the content of different subjects. The path is built to develop digital competence skills year-on-year. It includes age-appropriate objectives and exercises to practice different digital skills in a concrete way. The Learner’s digital path objectives are divided into four sets of objectives based on the national New Literacies Programme descriptions (media literacy, programming skills, and competence in information and communications technology): interaction, own production and creative production, practical skills as well as safety and responsibility. The exercises include clear instructions and material for lessons.
Material usage rights |
---|
CC BY-SA 4.0 What does this mean? |
Educational Role |
Teacher |
Educational Level |
Basic education |
Learning Resource Type |
0/Exercise/ |
Objective and Content |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan, taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina T14 ohjata oppilasta hankkimaan luotettavaa tietoa, ilmaisemaan perustellen erilaisia näkemyksiä sekä tulkitsemaan ja arvioimaan kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia T19 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden osa-alueita, arjen terveystottumusten merkitystä sekä elämänkulkua, lapsuuden ja nuoruuden yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä rohkaista oppilasta harjoittelemaan ja soveltamaan terveysosaamistaan arjessa T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan T5 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja toteuttamaan pieniä tutkimuksia, tekemään havaintoja ja mittauksia monipuolisissa oppimisympäristöissä eri aisteja ja tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen T6 ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita, tekemään johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittämään tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia T7 ohjata oppilasta ymmärtämään arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä toimien T8 kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien |
Subjects |
Language |
Finnish English Swedish |
Other Titles |
Learner's digital path for basic education in Helsinki Elevens digitala lärstig inom den grundläggande utbildningen i Helsingfors |
Content Type |
Educational resource |
Campus / Organisation |
Library of Open Educational Resources |
Identifier |
urn:nbn:fi:oerfi-202312_00027028_6 |
Authors |
Publisher |
2023
|
Published |
2023
|
Source Collection |
aoe |
Educational Use |
Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Accessibility |
tekstitys tekstivastine |
Accessibility Hazard |
ääni ei tiedossa |
Saved in:
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us
Material provided by
- Library of Open Educational Resources
- Any questions or feedback related to the material?
- Contact us