Oppijan digipolku Helsingin perusopetuksessa
Oppijan digipolku Helsingin perusopetuksessa
Oppimateriaali
Luotu: 4.12.2023, Muokattu: 7.12.2023
Sisältö
- Oppijan digipolun tavoitteet (pdf, 6,8 Mt)
- Learner's digital path (Ulkoinen linkki)
- Elevens digitala lärstig (Ulkoinen linkki)
- Oppijan digipolun tehtäväpolut (Ulkoinen linkki)
- Elevens digitala lärstig (kunskapsmålen) (pdf, 6,8 Mt)
- Learner's digital path (objectives) (pdf, 6,8 Mt)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Oppijan digipolku on työväline opettajille helpottamaan digitaalisten taitojen opettamista niin medialukutaidon, ohjelmoinnin kuin käytännön taitojen näkökulmasta unohtamatta eri oppiaineiden sisältöjä. Digipolku etenee syventäen digiosaamisen taitoja vuosi vuodelta. Se pitää sisällään ikätasoisia tavoitteita ja tehtäviä, joiden avulla voi konkreettisesti harjoitella erilaisia digitaalisen osaamisen taitoja. Tavoitteet on jaettu valtakunnallisen Uudet lukutaidot -kehittämisohjelman (medialukutaidon, ohjelmointi- sekä tieto- ja viestintäteknologisen osaamisten) osaamisen kuvausten pohjalta neljäksi tavoitekokonaisuudeksi: vuorovaikutus, oma ja luova tuottaminen, käytännön taidot sekä turvallisuus ja vastuullisuus. Tehtävät sisältävät tuntisuunnitelman opettajalle sekä materiaalia oppitunneille. Kaikki materiaalit löytyvät oheisista Thinglinkeistä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Jokaisella vuosiluokalla on omat tehtäväpaketit, jotka tukevat tavoitteiden saavuttamista. Alkuopetuksen tehtävät tehdään usein opettajajohtoisesti ilman laitteita. Yläkoulun tehtävät ovat puolestaan oppiaineisiin sidottuja. Alakoulun tehtävissä on sekä oppiainekohtaisia että moneen oppiaineiseen sopivia tehtäviä.
Jokaisella vuosiluokalla on myös toistuvia “tähtitehtäviä”, joiden tekeminen voi jatkua vuoden ympäri.
Yläkoulun materiaaleissa on tietopankkeja, joista oppilas opiskella ja kerrata olennaisimpia digitaalisen osaamisen taitoja.
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY-SA 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus |
Oppimateriaalin tyyppi |
0/Exercise/ |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan, taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina T14 ohjata oppilasta hankkimaan luotettavaa tietoa, ilmaisemaan perustellen erilaisia näkemyksiä sekä tulkitsemaan ja arvioimaan kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia T19 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden osa-alueita, arjen terveystottumusten merkitystä sekä elämänkulkua, lapsuuden ja nuoruuden yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä rohkaista oppilasta harjoittelemaan ja soveltamaan terveysosaamistaan arjessa T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan T5 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja toteuttamaan pieniä tutkimuksia, tekemään havaintoja ja mittauksia monipuolisissa oppimisympäristöissä eri aisteja ja tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen T6 ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita, tekemään johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittämään tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia T7 ohjata oppilasta ymmärtämään arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä toimien T8 kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien |
Aiheet |
Kieli |
suomi englanti ruotsi |
Muut nimekkeet |
Learner's digital path for basic education in Helsinki Elevens digitala lärstig inom den grundläggande utbildningen i Helsingfors |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Toimipiste / Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202312_00027028_6 |
Tekijät |
Julkaisija |
2023
|
Julkaistu |
2023
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Opettajan materiaalit ja osaamisen kehittäminen |
Saavutettavuus |
tekstitys tekstivastine |
Saavutettavuuden esteet |
ääni ei tiedossa |
Tallennettuna:
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Tämän aineiston tarjoaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä