Haku

Valtatie 25 välillä Hanko-Mäntsälä : Hankearviointi ja kehittämisselvityksen päivitys

QR-koodi
Finna-arvio

Valtatie 25 välillä Hanko-Mäntsälä : Hankearviointi ja kehittämisselvityksen päivitys

Valtatien 25 hankearviointi ja kehittämisselvityksen päivitys koskee koko valtatietä 25 Hangosta Mäntsälään ja siinä on tarkistettu vuonna 2011 laaditun kehittämisselvityksen tavoitteita ja kehittämisperiaatteita. Tien pituus on noin 159 kilometriä. Valtatie 25 on Länsi-Uudenmaan pääyhteys pääkaupunkiseudun suuntaan ja merkittävin poikittaisyhteys Länsi- ja Keski-Uudellamaalla lähellä pääkaupunkiseutua. Tie jatkuu Mäntsälästä Porvooseen kantatienä 55. Valtatiestä 25 ja 55 muodostuu Helsingistä säteittäin lähteviä valtateitä yhdistävä kehäyhteys pääkaupunkiseudulle. Maakuntaliitto ja kunnat ovat kutsuneet yhteyttä myös nimellä Kehä V.

Valtatiellä 25 on myös selkeä kansainvälinen ja valtakunnallinen rooli. Yhteys palvelee Suomen vientiä ja tuontia, koska tie on keskeinen yhteys Hangon satamaan, Kilpilahden öljynjalostamolle ja satamaan sekä Vaalimaan ja Nuijamaan raja-asemille. Valtatie 25 sisältyy keskeiseen päätieverkkoon ja on määritelty tammikuussa 2019 voimaan tulleessa liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa yhdeksi maanteiden pääväylistä.

Valtatiellä on suuri merkitys alueen elinkeinolle ja sen kehittämiselle, sillä valtatien 25 varteen on keskittynyt raskasta teollisuutta ja logistiikka-alueita. Suunnittelualueella valtatiellä 25 on merkittävä rooli myös seudullisena ja paikallisena yhteytenä.

Tässä raportissa on päivitetty aiemman kehittämisselvityksen lähtötilanne ja ehdotettava kehittämispolku valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja tienpidon ohjelmoinnin lähtökohdaksi. Päivitys sisältää liikenteen nykytilakuvausten, palvelutasotavoitteiden ja liikenne-ennusteen päivitykset sekä uusimmilla menetelmillä ja periaatteilla toteutetun hankearvioinnin.

Hankearvioinnissa on kuvattu, miten päivityksen mukaiset kehittämistoimenpiteet toteuttavat valtatielle 25 asetettuja tavoitteita eri laajuisissa hankevaihtoehdoissa. Hankearviointiin sisältyy hankevaihtoehtojen vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi, hyötykustannuslaskelmat ja herkkyystarkastelut. Tavoitetilanteessa Virkkala-Nummela ja Rajamäki-Hyvinkää jaksot parannetaan nelikaistaisiksi ja loppu osuudet Tammisaaresta Mäntsälään jatkuvaksi ohituskaistatieksi. Hangon ja Tammisaaren välillä tavoitetilanne on kaksikaistainen pääväylä. Tavoitetilanteeseen edetään vaiheittain.

Saavutettavuus tarkistettu. Erilliset liitteet korkearesoluutiomuodossa sisältävä tiedosto ei ole saaavutettava.

Tallennettuna: