Haku

Kantatien 54 parantaminen välillä Kormu–Kuuloja, Riihimäki, Loppi, Janakkala : Aluevaraussuunnitelma

QR-koodi
Finna-arvio

Kantatien 54 parantaminen välillä Kormu–Kuuloja, Riihimäki, Loppi, Janakkala : Aluevaraussuunnitelma

Kantatie 54 on itä–länsi-suuntainen päätieyhteys Forssan, Riihimäen ja Lahden välillä. Se tarjoaa vaihtoehtoisen reitin valtateille 10 ja 12. Se toimii myös Riihimäen kaupungin sisääntulotienä sekä idän että lännen suunnasta saapuvalle pitkämatkaiselle ja seudulliselle liikenteelle. Kantatien kautta on yhteys valtatielle 3 ja seututielle 130. Kantatie 54 ei ole pääväyläasetuksen mukainen pääväylä. Se on kuitenkin tärkeä poikittaisen liikenteen yhteys. Aiemmin valmistuneiden selvitysten perusteella kantatietä 54 tulee kehittää ensisijaisesti pitkämatkaisen liikenteen reittinä.

Aluevaraussuunnitelman suunnittelualue on kantatien 54 vilkkain jakso Lopen Kormun ja Riihimäen Kuulojan välillä. Suunnittelualue rajautuu lännessä Kormun nelihaaraliittymään, idässä Riihimäen ja Hausjärven kuntarajaan. Suunnittelujakson pituus on noin 12 kilometriä. Riihimäen kohdalla huomioidaan Janakkalan eteläosan kytkeytyminen liikenneverkkoon. Pohjoisen Rautatienkadun ja Karantien välinen osuus kantatiestä ei sisälly aluevaraussuunnitelmaan, sillä sen ratkaisut on tarkoituksenmukaista suunnitella erikseen maankäytön suunnittelun yhteydessä.

Aluevaraussuunnitelmassa esitetään suunnittelualueelle useita toimenpiteitä, jotka tähtäävät asetetun tavoitetilan saavuttamiseen. Toimenpiteisiin sisältyy liittymien parantamisia (Kormun liittymän porrastus ja kaksi uutta eritasoliittymää Riihimäelle), jalankulku- ja pyöräilyväylä koko matkalle, pysäkkijärjestelyjä ja joukkoliikenteen vaihtopysäkki valtatien 3 eritasoliittymän yhteyteen, ohituskaista ja pohjavesisuojaus Kormun pohjavesialueelle, nelikaistaisen osuuden jatkaminen itään päin, meluntorjuntatoimenpiteitä sekä riistasilta ekologisen yhteyden kohdalle. Kantatien peruspoikkileikkaus säilyy nykyisen mukaisena Kormun ohituskaistaosuutta sekä Kirjauksen eritasoliittymän ja Pohjoisen Rautatienkadun (mt 2878) välistä jaksoa lukuun ottamatta. Kantatien tasaukseen ja linjaukseen ei esitetä muutoksia.

Tallennettuna: