Haku

Esisuunnitelma varareittien laatimisesta pääteille : Uusimaa, Kanta-Häme ja Päijät-Häme

QR-koodi
Finna-arvio

Esisuunnitelma varareittien laatimisesta pääteille : Uusimaa, Kanta-Häme ja Päijät-Häme

Preliminär plan för kartläggning av reservled till huvudvägarna : Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne Tavastland

Reservleden föreslås följa ortens radiella och tvärtrafikens huvudvägar samt vägen E18. Målet är att årligen utarbeta en plan i samarbete med väg-, polis- och räddningsmyndigheterna enligt kriterierna och innehållsdefinitionerna i den preliminära planen. Om reservleden ligger inom gatunätet skall också representanten för staden delta i planläggningen. Det är även bra att under planeringsarbetet utnyttja erfarenheten av gatunätets operativa funktionärer (bl.a. styrningen av trafikljusen och underhållet av gatunätet). Planeringen borde inledas då den första av underhållets områdesentreprenader konkurrensutsätts, så att de specialbehov som berör reservleden kan medtas i områdesentreprenadens dokument. I samband med planeringen bör antalet och placeringen av den fasta utrustningen av trafikstyrningen utredas gällande reservleden. I förfaringsmodellen av samarbetet mellan myndigheterna för införandet av reservled fastställs de olika funktionärernas ansvar och uppgifter i störsituationer som varar länge. När man fast avstänger vägar eller filer som tillhör huvudvägarna är det möjligt att speciellt på de livligt trafikerade vägarna utnyttja utrustning och kunnande som tillhör väghållningens områdesentreprenör. Detta förutsätter ännu avtal mellan väghållningsmyndigheterna (Nylands ELY-central) och områdesentreprenörerna. När man utarbetar de egentliga planerna borde medlen att lösa störsituationerna vara så omfattande att myndigheterna har möjlighet att välja det bästa alternativet till situationen. Vid analysen av överraskande trafikstörningar konstaterades, att huvudparten av de överraskande trafikstörningarna räckte under 2 timmar och att största delen av dem var olyckor inom huvudstadsregionen. Störningar som räckte över 4 timmar var 7 % och de var oftast olyckor där den ena parten var ett tungt fordon och där det utfördes röjnings- och räddningsarbete. I modellarbetet konstaterades att utanför Ring III kan man i allmänhet utse en reservled med fri kapacitet. Innanför Ring III igen är trafiknätets kapacitet under rusningstid till största del i användning, det finns mycket avgångs- och destinationsorter i trafiken, störningarna kan vara vitt utbredda och en fungerande reservled kan sällan utses. De mest kritiska punkterna i nätverket är där trafiken på två eller flere radiella huvudleder blandar sig. Man kan minska följderna av störningarna med tillräckligt tidig information eller genom att så fort som möjligt öppna en tillräckligt stor del av störningspunktens kapacitet till trafiken.

Tallennettuna: