Haku

Tarjouskilpailu maatalouden vesiensuojeluun ja luonnon-hoitoon: järjestelmän kehittely ja pilotointi. TARVEKE-hankkeen loppuraportti

QR-koodi

Tarjouskilpailu maatalouden vesiensuojeluun ja luonnon-hoitoon: järjestelmän kehittely ja pilotointi. TARVEKE-hankkeen loppuraportti

Vuonna 2009 käynnistynyt Tarveke-hanke selvitti tarjouskilpailujen sovellusmahdollisuuksia maatalouden ympäristönsuojelutoimenpiteiden kohdentamiseen. Hankeen tulokset osoittavat, että on mahdollista tuottaa käytäntöön hyvin soveltuvia ja tieteellisesti perusteltuja ympäristöhyötyindeksejä. Indeksejä voidaan käyttää osana tarjouskilpailuja tai tukemaan maatalouden ympäristöohjausta silloin, kun ympäristötuen suuruus riippuu ympäristön tilan paranemisesta. Hankkeessa kehitettiin fosfori- ja typpi-indeksit vesiensuojeluun sekä biologisen monimuotoisuuden suojeluindeksi. Fosfori-indeksiä testattiin tarjouskilpailupilotissa ja typpi-indeksiä simulointimallissa. Tarjouskilpailupilotti kipsin levittämisestä pelloille Nurmijärven alueella toimi hyvin. Pilotin budjetti oli 25 000 euroa. 21 tarjouksesta ohjelmaan valittiin 10 käyttäen valintakriteerinä suhdelukua ympäristöhyöty-indeksin arvo jaettuna viljelijän korvauspyynnöllä. Jokaiselle hyväksytylle kohteelle maksettiin korvauspyynnön mukaan. Pilotissa käytetty fosfori-indeksi toimi hyvin ympäristöllisen vaikuttavuuden kuvaajana ja tuotettu suhdeluku ohjasi budjetilliseen kustannustehokkuuteen. Pilotoitu järjestelmä oli hallinnollisesti kevyt ja tehokas. Pilotti osoittaa, että viljelijöillä on valmiuksia ja halua osallistua maatalouden ympäristötoimenpiteistä järjestettyihin tarjouskilpailuihin. Viljelijöiden tekemät tarjoukset noudattivat hyvin tarjouskilpailuun valitun mekanismin mukaisia tehokkaita tarjousstrategioita. Heidän tarjoamansa kohteet olivat ympäristöllisesti arvokkaita, eli kohteilla oli merkittävä potentiaali vähentää fosforihuuhtoumaa. Myös hankkeen kyselytutkimusten tulokset osoittavat, että viljelijöillä on valmiutta ja halukkuutta osallistua tarjouskilpailuun. Suomen ja Euroopan unionin lainsäädännön ja säädösten lähempi tarkastelu osoittaa, että tarjouskilpailujen toteuttamiselle osana maatalouden ympäristöohjausta ei ole merkittäviä lainsäädännöllisiä esteitä. Ympäristöhyötyindeksit ja tarjouskilpailut voidaan siten liittää luontevasti osaksi EU:n yhteistä maatalouden ympäristöpolitiikkaa. Sen sijaan tarjouskilpailun toteuttamiseen kansallisten tukien yhteydessä on suhtauduttava eräin lainsäädäntöselvityksestä ilmenevin varauksin. Hanke osoittaa, että tarjouskilpailut ovat sovellettavissa maatalouden vesiensuojeluun; kansainvälinen kokemus on puolestaan osoittanut, että ne sopivat myös biologisen monimuotoisuuden suojeluun. Toteutettujen kyselytutkimusten mukaan viljelijöillä on selkeä käsitys siitä, mihin tarjouskilpailuja tulisi Suomessa soveltaa. Viljelijät eivät kannata tarjouskilpailun käyttöä ympäristötuen perus- ja lisätoimenpiteiden ohjaamiseen. Sen sijaan tarjouskilpailu voisi heidän mukaansa toimia hyvin keinona ohjata ja rahoittaa maatalouden eritystukitoimenpiteitä. Tarjouskilpailujen vieminen osaksi maatalouden ympäristöohjausta edellyttäisi sellaisten tietotarpeiden analyysia, jotka jäivät hankkeen ulkopuolelle. Pilotin toimenpiteen kustannukset eivät juuri poikenneet viljelijöiden kesken. Ennen laajempaa soveltamista tarjouskilpailua tulisi kokeilla myös typen käyttöön ja monimuotoisuuteen kohdistuvilla toimenpiteillä, koska niiden kustannusrakenteet vaihtelevat enemmän tilojen kesken. Tämä mahdollistaisi toimenpiteiden kohdentumisen paremman vertailun nykyisen ympäristötukimallien kanssa. Transaktiokustannuksia tulisi tarkastella ehdollisena sille kuinka laaja-alaisena tarjouskilpailuja sovelletaan. Myös ympäristöindeksiin sisällytettävien toimien ja ominaisuuksien vaikutusta hallinnolle koituviin kustannuksiin tulisi selvittää. Nykyinen maatalouden ympäristöpolitiikka voi heikentää tarjouskilpailujen tehokkuutta. Koska kustannukset suojelutoimista vaihtelevat niin on tarpeen että myös kompensaatio voi vaihdella viljelijöiden välillä. Yhtä tärkeää on varmistaa kuinka EU:n määrittelemät hehtaarikohtaiset tukikatot vaikuttavat tarjouskilpailuin mahdollisesti kohdennettavan toimenpiteen valintaan ja tehokkuuteen. Lisäksi EU-komission ottama kanta vain suojelutoimenpiteiden kustannusten korvaamisesta voi heikentää tarjouskilpailun houkuttelevuutta. Tuet voivat tosin kattaa transaktiokustannuksen, mikä antaa liikkumatilaa tarjousta tehtäessä.

Tallennettuna: