Haku

Informaatio- ja kommunikaatioteknologia (ICT) metsänhoitoyhdistysten metsäpalveluiden hallinnassa

QR-koodi

Informaatio- ja kommunikaatioteknologia (ICT) metsänhoitoyhdistysten metsäpalveluiden hallinnassa

Informaatio- ja kommunikaatioteknologian (ICT) käyttö niin metsäalalla kuin muillakin aloilla on kasvanut voimakkaasti parin viimeisen vuosikymmenen aikana. Metsänhoitotöiden ohjauksessa tietotekniikan hyödyntäminen on kuitenkin ollut monia muita toimialoja vähäisempää. Suurimmat hyödyt ICT:n käyttöönotosta saadaan, kun se yhdistetään muutoksiin liiketoimintastrategioissa, organisaatiorakenteissa ja toimintamalleissa. Metsänhoitoyhdistyskenttä on käynyt 2000-luvulla läpi suuria rakenteellisia muutoksia. Uusissa entistä suuremmissa metsänhoitoyhdistyksissä toiminta on hajautettu eri toimipisteisiin usealle paikkakunnalle. Tämän kehittämisprojektin lähtökohtana oli, että hallitulla ICT:n käyttöönotolla voidaan tukea palvelurakenteen uudistamista ja kehittää sisäistä tiedonkulkua sekä parantaa metsäpalveluiden kustannustehokkuutta ja laatua. Hankkeen tavoitteena oli selvittää ICT:n käytön nykytilanne ja kehittämistarpeet metsänhoitoyhdistyksissä, lisätä metsänhoitoyhdistysten tietotasoa jo olemassa olevien ohjelmistojen hyödyntämismahdollisuuksista ja tuottaa ohjelmistokehittäjille tietoa metsänhoitoyhdistyksillä käytössä olevista toimintamalleista. Projektissa käytiin läpi kaikki tärkeimmät metsänhoitoyhdistysten palveluvalikoimassa olevat metsänhoidon työlajit ja puunkorjuu. Erityisenä tapauksena tutkittiin tietojärjestelmien käyttöä haketustyön ohjauksessa. Tässä yhteydessä tietojärjestelmien tärkeimpänä ominaisuutena pidettiin sitä, että järjestelmään kerran tallennettu tieto on kaikkien sitä tarvitsevien toimijoiden saatavilla. Kustannustehokkuuden näkökulmasta ICT:n hyötyinä nousivat esiin etenkin toimihenkilöiden työajan vapautuminen tiedonsiirrosta muihin tehtäviin, säästöt matkakustannuksissa, tietojen varastoinnin helpottuminen, joustavuuden lisääntyminen informaation vastaanottamisessa, työkohteiden löytämisen helpottuminen ja virhemahdollisuuksien väheneminen. Asiakasarvon näkökulmasta ICT:n käytön koettiin kohottavan metsänhoitoyhdistyksen imagoa, parantavan palvelu- ja reagointikykyä, helpottavan ja monipuolistavan yhteydenpitoa asiakkaisiin sekä tuovan uusia mahdollisuuksia palveluiden markkinointiin ja metsänomistajien neuvontaan.

Tallennettuna: