Haku

OP Etelä-Hämeen työnantajakuva amk-opiskelijoiden näkökulmasta

QR-koodi

OP Etelä-Hämeen työnantajakuva amk-opiskelijoiden näkökulmasta

Opinnäytetyön aiheena oli OP Etelä-Hämeen työnantajamielikuva amk-opiskelijoiden näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaisena työnantajana OP Etelä-Häme nähdään opiskelijoiden keskuudessa. Työ tehtiin toimeksiantona OP Etelä-Hämeelle. Työn toimeksianto tuli suoraan toimeksiantajalta, joka koki tarpeelliseksi työnantajamielikuvan kartoitta-misen.

Työn teoriaosuus käsittelee eri tekijöitä, jotka muodostavat työnantajaku-van. Työssä sovellettu teoria pohjautuu aikaisempiin finanssialaan kohdis-tuneisiin tutkimuksiin. Teoreettisessa viitekehyksessä on hyödynnetty myös eri teoksia imagosta, maineesta ja brändistä. Teoriassa käsitellään erityisesti sisäiseen työnantajakuvaan vaikuttavia tekijöitä, sillä sisäinen työnantajakuva vaikuttaa voimakkaasti ulkoiseen työnantajakuvaan.

Työn tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena syk-syn 2015 aikana. Tutkimuskysymys oli millaisena OP Etelä-Häme nähdään työantajana. Tutkimuksen alaongelmiksi muodostuivat kysymykset, millaisia erottuvuustekijöitä OP Etelä-Hämeellä on sekä mitkä tekijät vai-kuttavat työpaikan valintaan. Kohderyhmäksi rajattiin Hämeen ammatti-korkeakoulun liiketalouden nuoriso-opiskelijat, sillä tradenomiopiskelijat ovat potentiaalisin työnhakijaryhmä OP Etelä-Hämeelle. Kyselyyn vastasi 103 opiskelijaa. Kyselyn vastausprosentti oli 24.8.

Tutkimuksessa selvisi, että vastaajat näkevät OP Etelä-Hämeen ensisijai-sesti luotettavana, paikallisena, tuttuna ja vakaana työnantajana. Tutki-muksen perusteella OP Etelä-Häme eroaa muista toimijoista paikallisuuden ja monipuolisuuden avulla. Erottuvuustekijöistä siihen liitettiin myös digitaalisuus, luotettavuus, avoimuus ja vastuullisuus. OP Etelä-Häme houkuttelee vastaajia hyvillä etenemismahdollisuuksilla, mielenkiintoisilla työtehtävillä, monipuolisilla työtehtävillä ja hyvällä palkkauksella.

Tallennettuna: