Haku

Kuluttajaselvitys lähiruoan verkkokaupasta

QR-koodi

Kuluttajaselvitys lähiruoan verkkokaupasta

Tämän opinnäytetyön toimeksiantajat olivat LähiPuoti Remes Oy:n Kim-mo Remes sekä Oy Matkahuolto Ab:n Janne Reiman. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kokonaiskuva kuluttajien kiinnostuksesta lähiruoan verkkokauppaa kohtaan. Lähiruoka on ollut viime vuosina kasvava trendi samoin kuin elintarvikkeiden osto verkkokaupoista. Kuluttajamarkkinoiden siirtyessä yhä enemmän verkkoon toimeksiantajat halusivat saada selvyyden, onko kuluttajilla kiinnostusta ostaa lähiruokatuotteita verkkokau-pasta ja kuinka he haluaisivat sen käytännössä tapahtuvan.

Perustana työssä käytettiin aiempia tutkimuksia lähiruoasta ja elintarvikkeiden ostosta verkkokaupasta. LähiPuoti Remes Oy on ollut toimeksian-taja aiemmissa opinnäytetöissä, joissa on käsitelty lähiruokaa ja logistiikkaa. Taustateorian pohjana käytettiin myös viranomaisia tietolähteinä, ku-ten elintarviketurvallisuusvirastoa Eviraa ja Maa- ja metsätalousministeriötä.

Tutkimus suoritettiin haastattelututkimuksena Forssan ja Tampereen alu-eella kevään ja kesän 2015 aikana. Haastateltaviksi henkilöiksi valittiin ihmisiä, jotka vastaavat perheessä pääosin ruokahankinnoista. Tuloksien perusteella kuluttajilla oli kiinnostusta tehdä lähiruokaostoksia verkkokau-pan kautta. Kuluttajat toivoivat verkkokaupalta vaivattomuutta, kuten ko-tiinkuljetusta ja tuotteiden saantia yhdestä paikasta.

Tuloksien perusteella kauppakassikokeilu LähiPuoti Remes Oy:n ja Ab Matkahuolto Oy:n yhteistyöllä olisi toteuttamiskelpoinen.

Tallennettuna: