Haku

IRROTTELUA JA KESKITTYMISTÄ. : Perhekotinuoren innostaminen itsensä toteuttamiseen luovalla ja taidelähtöisellä toiminnalla.

QR-koodi

IRROTTELUA JA KESKITTYMISTÄ. : Perhekotinuoren innostaminen itsensä toteuttamiseen luovalla ja taidelähtöisellä toiminnalla.

Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli kiinnostus lastensuojelun asiakasnuoren tarpeisiin vastaamiseen ja itsensä toteuttamisen ohjaamiseen luovan ja taidelähtöisen työskentelyn avulla. Opinnäytetyössä tutkittiin perhekodissa asuvan nuoren yksilöllistä innostamista taidelähtöiseen työskentelyyn ja itsensä toteuttamiseen. Työn teoreettista viitekehystä rakensivat taidelähtöiset menetelmät, luovuus, itsensä toteuttaminen, innostaminen, sosiokulttuurinen innostaminen ja sijaishuolto.

Opinnäytetyö oli toimintatutkimusta sisältäen toiminnallisen työskentelyprosessin. Taidelähtöinen työskentely tapahtui kahden nuoren kanssa yksilöprojekteina ja sen tavoitteet liittyivät nuoren omiin tuen tarpeisiin. Toiminta suunniteltiin yhteistyössä nuoren kanssa. Taidelähtöisessä työskentelyssä käytettyjä menetelmiä olivat keho- ja liikemenetelmät, musiikki ja ääni sekä tarinallisuus, joka toteutettiin käsityöprojektilla. Tutkimusaineisto muodostui taidelähtöisen työskentelyn havainnoinnista ja työskentelyyn osallistuneiden nuorten haastatteluista.

Aineiston analyysin perusteella pääteltiin, että taidelähtöiseen toimintaan innostamisessa on otettava huomioon yksilön persoona ja innostuksen lähtötaso. Tuloksista nousi esiin, että innostavan toiminnan piirteisiin kuuluu monipuolisuus, valinnanmahdollisuudet sekä rajatut ja taitotasoon suhteutetut tehtävät. Ohjaajan esimerkki ja mukana tekeminen sekä kuuntelu ja aloitteiden seuraaminen tukevat innostamista.

Tulokset osoittivat myös, että itsensä toteuttamiseen liittyy mukavuusalueen ylittäminen, toiminnan sopiva haasteellisuus sekä tekemiseen keskittyminen. Itsensä toteuttamiseen kuuluu aina luovuus ja itsensä kehittäminen, jonka edellytyksiä ovat reflektiivisyys, itsensä haastaminen ja vastuunotto omasta toimijuudesta. Innostamiseen liittyvän toiminnan kautta nuori voi löytää itselleen kiinnostavaa toimintaa, merkityksellisiä kokemuksia ja tärkeitä tavoitteita, ja se voi olla alku itsensä kehittämiseen.

Tallennettuna: