Haku

Kävelyn ja pyöräilyn terveysvaikutusten arviointi HEAT-menetelmällä Riihimäellä

QR-koodi

Kävelyn ja pyöräilyn terveysvaikutusten arviointi HEAT-menetelmällä Riihimäellä

Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Riihimäen kaupungin kävelyn ja pyöräilyn terveysvaikutusten taloudellisia vaikutuksia käyttäen HEAT-työkalua. Työn tilaajina olivat Riihimäen kaupunki sekä Liikennevirasto. HEAT-laskennat tehtiin herkkyysanalyysina. Laskennoissa nykytilannetta verrattiin tilanteeseen, jossa kävelyä ja pyöräilyä saataisiin kasvatettua 5 %, 10 % tai 15 %. Tulokseksi saatiin keskimääräiset vuotuiset taloudelliset säästöt sekä kokonaissäästöt 15 vuoden ajalle. Ennen HEAT-työkalun esittelyä sekä laskentojen tuloksia työssä esiteltiin liikunnan puutteesta aiheutuvia ongelmia. Yksilön kannalta näitä ongelmia ovat muun muassa liikalihavuus, diabetes ja mielenterveysongelmat. Yhteiskunnan kannalta ongelmia ovat esimerkiksi liikenneinvestointien korkeat kustannukset, tilanpuute sekä sairauspoissaolot. Näiden lisäksi tässä työssä selvitettiin, miksi kävely ja pyöräily ovat yksi ratkaisu näihin ongelmiin ja mikä on kävelyn ja pyöräilyn nykytilanne Riihimäellä.

Työn tarkoituksena oli saada HEAT-laskentojen avulla Riihimäen kaupungin päättäjille konkreettisia lukuja perusteluiksi, miksi kävelyä ja pyöräilyä tulisi edistää kokonaisvaltaisesti sekä perustella, miksi huomio tulisi kiinnittää juuri kävelyyn ja pyöräilyyn. HEAT-laskentojen lisäksi työ pyrkii kertomaan, mitä terveyshyötyjä arkiliikunnan lisäämisellä saavutetaan ja mikä on Suomen linjaus jalankulun ja pyöräilyn kehittämisessä. Työssä esitellään myös muutamia ratkaisuja, joilla tavoitteisiin päästäisiin.

HEAT-laskennoissa selvisi, että Riihimäen kaupunki säästäisi vuosittain lisää keskimäärin noin 965 000 euroa, jos kävelyn määrä kasvaisi 5 %. Lisäsäästö olisi 10 % kasvulla noin 1,9 miljoonaa euroa ja 15 % kasvulla noin 2,9 miljoonaa euroa vuodessa. Pyöräilyn osalta vastaavat luvut olisivat noin 187 000 euroa, 373 000 euroa ja 583 000 euroa. Kävelyn ja pyöräilyn säästöjen suuri ero johtuu kuolleisuusasteesta, joka kävelyn laskentojen ikäjakaumassa (20-74 vuotiaat) on 466 kuollutta/100 000 asukasta ja pyöräilyn ikäjakaumassa (20-64 vuotiaat) vain 270 kuollutta/ 100 000 asukasta.

Tallennettuna: