Haku

Liityntäpyöräilyn olosuhteiden kehittäminen : Case Keravan asema

QR-koodi

Liityntäpyöräilyn olosuhteiden kehittäminen : Case Keravan asema

Opinnäytetyön tavoitteena on laatia kehityssuunnitelma liityntäpyöräilyn edellytyksille Keravalla. Työn toimeksiantajana toimii Keravan kaupungin Kaupunkitekniikka -liikelaitos. Taustatietona on selvitetty Keravan aseman liityntäpysäköinnin nykytilaa, liityntäautoilijan ja -pyöräilijän eroja ja keravalaisille tehtyä kyselytutkimusta. Työn teoriaosuudessa on perehdytty liityntäpysäköinnin merkitykseen ja pyöräpysäköinnin mitoittamiseen. Teorian ja taustatietojen pohjalta on laadittu kehittämissuunnitelma Keravan aseman liityntäpysäköinnin pyöräpysäköintialueille. Tutkimuksia opinnäytetyöhön tehtiin kolme, kaksi liityntäpysäköinnin käyttöastetutkimusta maastokäynnein ja kyselytutkimus keravalaisille internetissä. Käyttöastetutkimuksien tarkoitus oli selvittää nykytilaa ja kyselytutkimuksen sitä, mikä pysäköintialueen pyöräpysäköinnissä kaipaa kehittämistä kaupunkilaisten mielestä. Aineistoina työssä on käytetty HSL:ltä saatuja liityntäpysäköintitutkimuksen raakadatoja, HSY:ltä saatuja paikkatietoaineistoja, Keravan kaupungin aineistoja sekä useita erilaisia internetistä löytyviä, muun muassa Liikenneviraston, HSL:n ja Rakennustiedon tuottamia ohjeistuksia. Tutkimuksista selvisi, että suurimmat ongelmat liityntäpysäköinnin pyörä-pysäköinnissä on turvallisuudessa. Ilkivaltaa ja varkauksia tapahtuu paljon. Tämän pohjalta kehityssuunnitelmassa keskityttiin erityisesti pyöräpysäköinnin turvallisuutta parantaviin ratkaisuihin. Toteuttamisen helppouden vuoksi uusia alueita ei työssä alettu suunnittelemaan vaan keskityttiin nykyisten pyöräpysäköintien uusimiseen. Työn merkittävin suositus on nykyisten pyörätelineiden uusiminen runkolukituksen mahdollistavilla telineillä.

Tallennettuna: