Haku

Polkupyöräonnettomuuksien yleisimmät onnettomuustyypit ja -tilanteet Espoossa v. 2004–2013

QR-koodi

Polkupyöräonnettomuuksien yleisimmät onnettomuustyypit ja -tilanteet Espoossa v. 2004–2013

Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia polkupyöräonnettomuuksien yleisimmät onnettomuustyypit ja -tilanteet Espoossa vuosina 2004–2013. Työn toimeksiantaja oli Espoon kaupungin tekninen keskus. Tavoitteena oli selvittää polkupyöräonnettomuuksiin johtaneet riskitekijät sekä yleisimmät onnettomuustyypit ja -tilanteet Espoossa. Selvitystyön pohjalta pyrittiin löytämään kehittämisideoita pyöräilyn turvallisuuden parantamiseksi Espoossa.

Työn tekemiseksi saatiin onnettomuusaineisto iLiitu-liikenneonnettomuusrekisteristä ja poliisin tekemistä rikosilmoituksista. Kohteista, joissa oli tapahtunut kaksi tai useampi polkupyöräonnettomuus, valittiin neljä tarkempaan tarkasteluun ja valittuihin kohteisiin tehtiin maastokäynti. Lisäksi tehtiin vertailua Helsingin ja Vantaan polkupyöräonnettomuuksiin sekä vuonna 1990 valmistuneeseen selvitykseen polkupyöräilyn yleisimmistä onnettomuustyypeistä ja -tilanteista Espoossa vuosina 1980–1989.

Työssä selvisi, että yleisin onnettomuustyyppi Espoossa on vuosina 2004–2013 ollut onnettomuustyyppi 41 eli tilanne, jossa pyöräilijä on pyörätienjatkeella ylittämässä risteystä suoraan ja sivusuunnasta ajava auto törmää pyöräilijään. Onnettomuuksiin liittyvä riskitekijä oli näkemäeste pyöräilijän tulosuuntaan. Lisäksi kohteessa Puolarinportti oli poikkeava, kärkikolmiol-linen väistämisvelvollisuus pyörätielle.

Kehitysideoista tärkein on näkemäesteiden poistaminen. Lisäksi ohjeistuksen ja neuvonnan avulla liikenneturvallisuuden lisääminen voisi ennaltaehkäistä polkupyöräonnettomuuksia. Erityisesti lasten ja nuorten kohdalla opastusta turvalliseen liikennekäyttäytymiseen tulisi kehittää.

Tallennettuna: