Haku

Maahanmuuttajataustaisten lasten kielen kehityksen tukeminen osallisuuden ja leikillisen oppimisen avulla : ”Meillä on semmoisia luovia ratkaisuja.”

QR-koodi

Maahanmuuttajataustaisten lasten kielen kehityksen tukeminen osallisuuden ja leikillisen oppimisen avulla : ”Meillä on semmoisia luovia ratkaisuja.”

Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää varhaiskasvattajien näkemys, miten osallisuuden ja leikillisen oppimisen pedagogiikalla voidaan tukea maahanmuuttotaustaisten lasten kielen kehittymistä varhaiskasvatuksessa. Tutkimustyön taustalla on VKK-Metron varhaiskasvatuksen kehitystyö.

Tämä opinnäytetyö on laadullinen, Espoon kaupungille tehty hankkeistettu tutkimus. Aineisto on kerätty haastattelemalla kuutta VKK-Metron kehityskauden leikki ja leikilliset oppimisympäristöt kehitysyksikön Suvelan päiväkodin varhaiskasvattajaa toimintakaudella 2014–2015. Haastattelujen kanssa rinnakkain on toteutettu osallistuvan havainnoinnin avulla seitsemän leikin kuvausta. Analyysi on toteutettu teemoittelun ja sisältöanalyysin avulla.

Työn tuloksien mukaan varhaiskasvattajat hyödyntävät arjessa käsillä olevia resursseja ja menetelmiä luovalla tavalla tukeakseen maahanmuuttajataustaisten lasten kielen kehittymistä. Varhaiskasvattajat avasivat, miten arjessa käytetään osallisuutta ja leikillisen oppimisen pedagogiikkaa kielen kehityksen tukemiseen.

Varhaiskasvattajat näkivät kielen kehityksen tukemiseen soveltuvina menetelminä seuraavia: pienryhmätoiminta, osallisuus, kommunikaation tukimenetelmät, leikki ja oman äidinkielen tuki. Näkemyksessä nousi esille, että kasvattajat yhdistelevät erilaisia menetelmiä suunnitellusti ja tavoitteellisesti mahdollistaen lasten osallisuutta leikissä ja toiminnassa.

Tallennettuna: