Haku

Tehtäväsiirrot lääkäreiltä sairaanhoitajille - hoitajien kokemana : "On ne siirtyny joo lääkärit teki ne ennen"

QR-koodi

Tehtäväsiirrot lääkäreiltä sairaanhoitajille - hoitajien kokemana : "On ne siirtyny joo lääkärit teki ne ennen"

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän perusterveydenhuollon lääkäreiltä sairaanhoitajille siirtyneitä tehtäväsiirtoja. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia sairaanhoitajilla näistä tehtäväsiirroista on ja minkälaista koulutusta sairaanhoitajat kokevat tarvitsevansa tehtäväsiirtojen osalta sekä mitä koulutusta he ovat jo saaneet? Opinnäytetyön tavoitteena on haastatteluista saadun tiedon sekä teoreettisen jo tutkitun tiedon avulla saada selvyys tehtäväsiirtojen vaikutuksesta sekä tarvittavasta koulutuksesta sairaanhoitajien työn tueksi.

Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen ja aineisto kerättiin ryhmähaastattelulla. Kohderyhmänä oli erään kuntayhtymän perusterveydenhuollon hoitajavastaanottotyötä tekevät sairaanhoitajat. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.

Tutkimustulosten mukaan sairaanhoitajien työ oli mielekästä, siihen vaikutti suurelta osin monipuoliset työtehtävät, itsenäinen päätöksen teko sekä hyvä yhteistyö lääkärien kanssa. Sairaanhoitajat pitivät työstään ja olivat motivoituneita siihen. Lisäkoulutusta kuitenkin toivottiin jo siirtyneihin tehtäviin sekä tuleviin työnjaon muutoksiin. Lisäksi sairaanhoitajien toiveena oli saada yhtenäiset toimintaohjeet eri toimipisteiden välille sekä kliinisiin tutkimuksiin että tulosten tulkintaan. Sairaanhoitajat ymmärsivät että tehtäväsiirrot olivat tarpeellisia, mutta toivoivat, että tämä huomioitaisiin myös henkilöstöresursseissa ja palkkauksessa.

Tutkittavilla oli selkeitä mielipiteitä tehtäväsiirroista sekä koulutuksen tarpeesta. Tutkimustulosten pohjalta voidaankin nähdä ne pääkohdat, jotka vaikuttavat sairaanhoitajien päivittäiseen työskentelyyn. Sairaanhoitajat toivat esille selkeitä koulutustarpeita, joita voidaan jatkossa käyttää hyväksi niin suunniteltaessa tulevia koulutuksia kuin työstäessä yhteisiä toimintamalleja.

Tallennettuna: