Haku

Oppiminen on seikkailu! : Kasvatuksellinen liveroolipeli lapsen sosiaalisen kehityksen tukena alakoulun opetuksessa

QR-koodi

Oppiminen on seikkailu! : Kasvatuksellinen liveroolipeli lapsen sosiaalisen kehityksen tukena alakoulun opetuksessa

Opinnäytetyön aiheena oli liveroolipelaamisen hyödyntäminen koulussa lasten sosiaalisen kasvun ja kehityksen tukemisessa. Työn tavoitteena oli tutkia, miten kasvatuksellinen liveroolipeli voidaan järjestää isolle lapsiryhmälle ja pystytäänkö sen avulla edistämään lasten sosiaalisia vuorovaikutustaitoja ja ryhmähenkeä. Tämän lisäksi tutkittiin, miten liveroolipelaamista saisi yhdistettyä osaksi alakoulun toimintaa draamakasvatuksen keinoin.

Toimeksiantajana työssä oli Kirkonkulman alakoulu Hämeenlinnassa. Tutkimusaineiston keräämistä varten toteutettiin kolmelle neljäsluokkalaisten ryhmälle liveroolipelit ja niitä valmistelevat ilmaisu- ja askartelutyöpajat.

Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana käytettiin teorioita liveroolipelaamisesta ja sen psykologisista vaikutuksista ihmiseen, etenkin identiteettiin ja sosiaaliseen kehitykseen. Näitä tietoja peilattiin draamakasvatuksen tavoitteisiin ja keskilapsuuden kehitysvaiheeseen.

Pääasiallinen tutkimusmenetelmä oli havainnointi. Havainnointia toteutettiin pelin ohjaajien toimesta ja valokuvaten keväällä peliä suunniteltaessa ja erityisesti pelien aikana. Tämän lisäksi opettajille tehtiin sekä alussa että lopussa teemahaastattelu, jotta tiedettiin mistä lähdetään liikkeelle ja mihin päädytään. Lapsia haastateltiin luokittain pelien jälkeisissä purkukeskusteluissa.

Opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että kasvatuksellisella liveroolipelillä pystytään vaikuttamaan myönteisesti luokan ryhmähenkeen ja tukemaan lasten sosiaalista kehitystä. Liveroolipelin aikana lapset uskaltautuivat heittäytyä roolin avulla sosiaalisiin tilanteisiin ja saivat tästä rohkeutta omaankin elämäänsä. Rooleissa toimiminen hajoitti hetkeksi luokassa vallitsevia sosiaalisia hierarkioita.

Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää kehittämään liveroolipelaamisesta yhä monipuolisempaa, oppiainerajat ylittävää menetelmää peruskoulun opetukseen. Tavoitteena on jatkaa kehitystyötä ja luoda menetelmäpaketti opetustyössä toimiville.

Tallennettuna: