Haku

Digitalisaation tuottama hyöty myynnin tehostamisessa

QR-koodi

Digitalisaation tuottama hyöty myynnin tehostamisessa

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kohdeyrityksen vaikutusmahdollisuuksia digitaalisessa verkkoympäristössä. Yrityksessä haluttiin kehittää sosiaalisen median läsnäoloa ja päätettiin keskittyä yritysblogin hyödyntämiseen asiantuntijakuvan vahvistamisessa. Kohdeyrityksessä käyttöönotetun uuden online-analytiikan avulla pyrittiin todentamaan markkinointisisältöjen ja datan analysoitavuutta myyntiprosessin tehostamiseksi ja jatkotoimenpiteiden sujuvoittamiseksi.

Tutkimusongelmana on selvittää, miten yritys pystyy tehostamaan sosiaalisen median ja analytiikan avulla myyntiään halutulle kohderyhmälle. Työn teoriaosuudessa käsitellään digitaalisen ympäristön muuttamaa markkinointia ja sen luonnetta sekä B2B-yrityksen suhdetta sosiaaliseen mediaan. Samoin keskitytään digitaalisessa ympäristössä tapahtuvaan myyntiin ja hyödynnettävään online-analytiikkaan potentiaalisten ostajien tunnistamisessa ja liidien tavoittamisessa. Teorian tavoitteena on selventää asiakkaan vaikuttavuutta ja yrityksen markkinointitoimenpiteiden, asiakaspalvelun ja myynnin keskinäistä symbioosia. Sitä, kuinka ne voivat yhdessä edesauttaa myyntitavoitteiden saavutettavuutta sosiaalisessa verkkoympäristössä.

Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tutkimus toteutettiin osana opinnäytetyöntekijän omaa työtä. Kehitystyön aikaansaamien tulosten todentamiseksi aineistoa kerättiin kohdeyrityksen myyntiryhmälle sekä markkinoinnin edustajalle suunnatun teemahaastattelun avulla. Kehitystyön tutkimusosuus ja tulokset raportoitiin salaisena liitteenä kohdeyrityksen pyynnöstä.

Tutkimus osoitti, että sosiaalinen media ja yritysblogi vaativat sitoutumista ja vasteaikaa tuottaakseen näkyviä tuloksia myynnin tehostumiseen. Analytiikan tuottama hyöty näkyy erityisesti tarkkojen henkilötietojen tunnistamisessa, oikeiden henkilöiden tavoittamisessa ja myyntitapaamisien määrässä.

Tallennettuna: