Haku

Ulosoton passiivirekisteröinnin kehittäminen Palkeissa

QR-koodi

Ulosoton passiivirekisteröinnin kehittäminen Palkeissa

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa käytännön ratkaisu passiiviperinnän uusinnan seuraamiseen Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksessa, Palkeissa. Toukokuussa 2016 voimaan tulleen lakimuutoksen myötä ulosoton sähköiselle hakijalle ei jatkossa ilmoiteta passiivirekisteröinnin päättymisestä. Koska nykyiset kirjanpitojärjestelmät eivät tuota automaattisesti tietoa passiivirekisteröinnin päättymisestä, oli tavoitteena kehittää ratkaisu, jonka avulla Palkeissa pysytään tietoisina siitä, milloin passiivirekisteröinti tulee uusia.

Työn teoriaosuudessa perehdytään käytännön perintäprosessiin lainsäädännön ja hyvää perintätapaa koskevan ohjeistuksen kautta. Lisäksi selvennetään ulosoton roolia perintäprosessissa. Työn lopuksi luodaan katsaus perintälain tuomaan muutokseen passiivirekisteröinnin uusinnan suhteen sekä kerrotaan tarkemmin mitä passiiviperintä tarkoittaa.

Työn tuloksena syntyi passiivirekisteröinnin päättymisen seurantaan tarkoitettu excel-taulukko, jonka tarkoitus on palvella perinnän parissa työskenteleviä henkilöitä siihen asti, kunnes estetodistukset saadaan siirrettyä kokonaan sähköiseen muotoon. Käytännönläheistä näkökulmaa on korostettu jättämällä käytännön perintäprosessin kannalta epäolennaiset seikat työn ulkopuolelle.

Tallennettuna: