Haku

Ostolaskuprosessin kehittäminen Respecta Oy:ssä

QR-koodi

Ostolaskuprosessin kehittäminen Respecta Oy:ssä

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Respecta Oy:n ostolaskuprosessin nykytilannetta ja siinä esiintyviä ongelmakohtia. Työn tavoitteena oli kartoittaa prosessin keskeisimmät virheet ja ongelmat ja esittää kehitysehdotuksia niiden ratkaisemiseksi. Kehittämistyön tarve syntyi ostolaskuprosessissa tapahtuvien virheiden runsaasta määrästä.

Työn teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin ostolaskuprosessin vaiheisiin ja prosessin digitaalisuuden kehittämisen mahdollisuuksiin. Tietoperustassa käsiteltiin yleisesti prosesseja ja niiden kehittämistä sekä prosessi- ja muutosjohtamista. Tietoperustassa kuvattiin myös taloushallintoa kokonaisuutena sekä sen eri prosesseja ja erilaisia järjestelmävaihtoehtoja. Teoreettisen viitekehyksen avulla esitettiin kuvaus toimivasta prosessista ja sen kehittämisen mahdollisuuksista kohdeyritystä ajatellen.

Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista menetelmää. Aineisto kerättiin neljältä ostolaskuprosessin työntekijältä teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat prosessin tyypillisimmät virheet sekä niiden pääasialliset syyt. Tutkimuksessa haastatellut työntekijät olivat yksimielisiä prosessin tärkeimmistä kehittämistarpeista, joista oleellisimmat liittyivät laskujen käsittelyjärjestelmän päivittämiseen ja automaation lisäämiseen. Eniten virheitä havaittiin tapahtuvan ostolaskujen vastaanottovaiheessa. Suurimman osan niistä todettiin johtuvan järjestelmään tehtävän tavaran vastaanoton puuttumisesta, mikä estää ostolaskun käsittelyn. Prosessia pystyttäisiin kehittämään parhaiten tiedotusta ja perehdytystä lisäämällä sekä hyödyntämällä automaation mahdollisuuksia.

Tallennettuna: