Haku

Verkkonäkyvyyden parantaminen hakukonemarkkinoinnilla

QR-koodi

Verkkonäkyvyyden parantaminen hakukonemarkkinoinnilla

Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opas hakukonemarkkinointia toteuttavalle taholle. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Mainostoimisto Precis oy, ja heidän asiakkaansa kauppakeskus Tuulonen hyödyntää työtä. Opinnäytetyön tutkimusongelma oli, miten parantaa kauppakeskuksen verkkonäkyvyyttä.

Työn teoreettinen viitekehys pohjautui hakusanamainonnan, hakukoneoptimoinnin, mittaamisen, sisällön ja sosiaalisen median teoriaan. Työssä syvennyttiin tarkemmin verkkosivuihin ja siihen, kuinka niistä tehdään hakukoneystävällisemmät. Teoriapohjan lisäksi materiaalia kerättiin tutkimalla kauppakeskuksien verkkonäkyvyyttä ja keräämällä käyttäjäkokemuksia. Kauppakeskuksien verkkonäkyvyyden tutkiminen koostui verkkosivujen ja sosiaalisen median yleiskuvan analysoinnista, ja esille tuotiin myös tärkeimpiä avainlukuja.

Opinnäytetyön tuloksena voitiin todeta, että oppaasta syntyi melko yleistettävä, tiivis tietopaketti siitä, kuinka hakukonemarkkinointia kannattaa tehdä. Ohjeet ovat yleisiä, eikä uppoudu syvemmin teknisiin yksityiskohtiin. Opasta voi mahdollisesti jatkaa tai parantaa lisäten syvempää teknistä tietoa parantamaan kokonaisuutta. Käyttäjäkokemuksen kautta kerätyn tiedon perusteella opasta korjattiin hieman lisäämällä havainnollistavia esimerkkejä sekä avaamalla termejä jonkin verran. Termeihin ei kuitenkaan syvemmin perehdytty, koska itse teoriaosiossa tuodaan avainsanoja sekä termistöä tarkemmin esille ja jos nämä tiedot olisi tuotu myös oppaaseen, olisi se pidentynyt eikä pysynyt enää tiiviinä.

Tallennettuna: