Haku

Työstökoneiden sopimushuollot : Sopimushuoltojen ohjauksen kehittäminen

QR-koodi

Työstökoneiden sopimushuollot : Sopimushuoltojen ohjauksen kehittäminen

Opinnäytetyö käsittelee työstökoneiden sopimushuoltojen ohjauksen kehittämistä. Tilaajana toimii Wihurin Teknisen Kaupan Työstökoneet liike-toiminta-alue, jonka päätoimialana on Yamazaki Mazak CNC-metallintyöstökoneiden myynti-, ja huoltopalvelut. Tarve sopimushuolto-jen kehittämiseen tuli, koska palveluita haluttiin tuotteistaa ja laajentaa. Samalla haluttiin parantaa huoltojen seurantaa, ja toisaalta myös selkeyttää huoltosopimusprosessia. Huoltosopimusten kehittäminen oli jo aloitettu vuonna 2013. Sitä ennen huoltojen suoritus oli tapahtunut asiakkaan pyynnöstä, ilman määräajoin suoritettavia huoltoja. Jos asiakas halusi määräaikaishuollon koneelle, sen varaaminen oli heidän vastuulla. Kehitetty huoltosopimusprosessi oli jo sinällään hyvä, mutta haluttiin vielä tehdä tarkennuksia ja luoda helpommin ymmärrettäviä prosessikuvauksia. Kirjoitusaikaan Wihuri Teknisen Kaupan toiminnanohjausjärjestelmää oltiin myös päivittämässä, ja sitä silmällä pitäen haluttiin tarkentaa työstökoneosaston vaatimuksia järjestelmää kohtaan. Opinnäytetyön tuloksena luotiin helposti ymmärrettävä sopimushuoltojen prosessinohjauksen prosessinkuvaus ja sopimushuoltojen tarkistuslista, johon kuitataan kuvauksessa määritetyt työt. Tarkistuslistan kautta, voidaan huoltojen tilannetta seurata paremmin. Opinnäytetyön kautta luodut kehitysideat tullaan ottamaan jossain muodossa käyttöön, ainakin siihen asti kunnes uusi ERP-järjestelmä on saatu käyttöön. Opinnäytetyö antoi myös hyvät eväät sopimushuoltoprosessin kouluttamiseen henkilökunnalle. Koulutus on tärkeää, jotta uudistukset saadaan tehokkaasti käyttöön.

Tallennettuna: