Haku

Toisen asteen opintojen keskeyttämisen ennaltaehkäisy : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus

QR-koodi

Toisen asteen opintojen keskeyttämisen ennaltaehkäisy : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla keinoja, joilla opintojen keskeyttämistä on pyritty ennaltaehkäisemään toisen asteen opinnoissa. Tavoitteena oli, että työn tilaaja, Effective Mentoring -hanke, pystyisi konkreettisesti hyödyntämään kirjallisuuskatsauksesta saatua tietoa keskeyttämisvaarassa olevien nuorten opiskelijoiden tukemiseen.

Työn teoriaosuudessa käsiteltiin aiheita nuoruus ja toisen asteen opinnot Suomessa sekä opintojen keskeyttäminen ja keskeyttämisen seuraukset. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla, jossa päädyttiin kuuteen pääteemaan: pedagogisten toimien muuttaminen, rakenteiden muuttaminen, monialainen yhteistyö, opinto-ohjauksen tehostaminen, opettajan ja ryhmänohjaajan rooli sekä riskiryhmien tunnistaminen ja tukeminen.

Opinnäytetyön tuloksissa korostui yksilöllisten ja joustavien oppimispolkujen luominen, ryhmänohjaajan tuki ja ymmärrys nuorta kohtaan sekä monialaisen yhteistyön hyödyntäminen. Opetushenkilökunnan koulutusta ja sitä myötä ymmärrystä opintojen keskeyttämisen syistä ja tehokkaista puuttumiskeinoista tulisi lisätä, jotta ongelmiin voitaisiin puuttua tarpeeksi varhain. Keskeyttämisen todettiin johtuvan harvoin vain yhdestä syystä, vaan sitä edelsi usein monen elämää kuormittavan asian kasaantuminen hyvinkin pitkältä aikaväliltä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ennaltaehkäisyssä varhainen puuttuminen on avainasemassa, mutta nykyisillä resursseilla ja toimintatavoilla sitä on kuitenkin haastavaa toteuttaa.

Tallennettuna: