Haku

Reilu kauppa Lahden kaupungin organisaatiossa, yrityksissä ja seurakunnissa

QR-koodi

Reilu kauppa Lahden kaupungin organisaatiossa, yrityksissä ja seurakunnissa

Opinnäytetyössä tutkittiin Lahden kaupungin alueen Reilun kaupan toiminnan nykytilannetta, siihen liittyviä asenteita, muutoksia, haasteita ja kehitysmahdollisuuksia paikallisten Reilun kaupan toimijoiden näkökulmasta. Lahti on ollut Reilun kaupan kaupunki vuodesta 2014 ja toimintaa ei ole aikaisemmin tutkittu Lahdessa. Arvonimen edellytyksenä on, että kaupunki sitoutuu edistämään vastuullisesti tuotettujen elintarvikkeiden käyttöä kaupungin alueella. Tutkittavia toimijoita olivat Lahden kaupungin organisaatio ja kaupungin alueen Reilun kaupan toimintaan sitoutuneet yritykset ja seurakunnat. Työn toimeksiantajana toimi Lahden kaupunki.

Työn teoriaosassa käsitellään Reilun kaupan järjestelmää ja tutustutaan muihin vastuullisen kaupan sertifikaatteihin. Työssä avataan myös vastuullisen liiketoiminnan ja eettisen kuluttamisen termiä julkisen hankinnan, sekä kuluttajan perspektiivistä.

Opinnäytetyön toiminnallinen osio toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelun menetelmää käyttäen. Haastateltuja eri Reilun kaupan toimijoita oli yhdeksän. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Reilun kaupan toimintaa on edelleen Lahden kaupungin alueella, mutta kaikki Reilun kaupan kaupungin kriteerit eivät enää täyty. Paikallisen Reilun kaupan kannatustyöryhmän toiminta on hiipunut ja haastateltavat kokivat Reiluun kauppaan liittyvän paikallisen tiedonkulun ja viestinnän haasteeksi. Tulosten perusteella kannatustyöryhmän toiminta tulisikin käynnistää uudelleen, sen avulla pystyttäisiin edistämään ja kehittämään paikallista Reilun kaupan toimintaa ja siihen liittyvää paikallista sisäistä ja ulkoista viestintää.

Tallennettuna: