Haku

2.- luokan ryhmämuotoinen terveysneuvonta

QR-koodi

2.- luokan ryhmämuotoinen terveysneuvonta

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa työkalu terveydenhoitajille 2.- luokkalaisten ryhmämuotoista terveyden edistämistä ja terveysneuvontaa varten. Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeenlinnan kaupunki ja aiheen tilaus tuli työelämästä, terveydenhoitajien tarpeesta. Asiakaslähtöisyys ja ajankohtaiset terveyden edistämisen aiheet ohjasivat tuotoksen suunnittelua. Materiaali suunniteltiin lapsilähtöisesti ja vastaamaan heidän ikätasoaan.

Teoriapohjassa kuvattiin 2.- luokkalaisen fyysistä, motorista, psyykkistä, kognitiivista ja sosiaalista kehitystä sekä perheiden hyvinvointia. Teoria- osuudessa käsiteltiin myös kouluterveydenhuoltoa ohjaavia lakeja ja kouluterveydenhuollon terveystarkastuksia. Terveyden edistämisen teemat 2.- luokkalaisten terveystarkastuksiin tulivat tilaajalta ja toiminnalliset tuokiot suunniteltiin niiden pohjalta. Toiminnallisen osuuden suunnittelu pohjautui aihealueiden teoriaosuuteen. Aiheina ovat leikki ja liikunta, kaverisuhteet, kiusaamisen ehkäisy sekä suuhygienia.

Toteutuspäivänä pidettiin yhdessä yhteistyökoulun terveydenhoitajan kanssa 2.- luokkalaisen terveystarkastuksen 20 oppilaalle. Oppilaat oli jaettu viiteen ryhmään ja oppilaat tulivat ryhmä kerrallaan terveystarkastukseen. Terveystarkastus koostui ryhmämuotoisesta toiminnallisesta tuokiosta ja yksilötarkastuksesta. Oppilaat kokivat toiminnallisen tuokion pääosin mukavana toimintana. Yhteistyökoulun terveydenhoitaja piti erityisesti kotiin jaettavasta materiaalista.

Tallennettuna: