Haku

Varhaiskasvatuksen sosiaalinen oppimisympäristö kasvattajien kokemana

QR-koodi

Varhaiskasvatuksen sosiaalinen oppimisympäristö kasvattajien kokemana

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kasvattajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, mitä sosiaalinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksessa tarkoittaa ja mitä se sisältää. Lisäksi haluttiin selvittää kasvattajien ajatuksia sosiaalisen oppimisympäristön mahdollisista kehittämiskohteista. Tutkimuksen työelämäyhteytenä toimi InnoVaka Hattula -hanke sekä sen kohdepäiväkoti Viiriäinen. Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen ja sen oppimisympäristöjen teoriaa. Erityisesti avattiin sosiaalisen oppimisympäristön käsitettä sekä siihen liittyviä vuorovaikutuksen, turvallisuuden tunteen, osallisuuden ja ryhmäkoon teemoja. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui yhdeksän kasvattajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimustulosten mukaan kasvattajat kokevat sosiaalisen oppimisympäristön koostuvan vuorovaikutuksen, turvallisuuden tunteen, osallisuuden sekä ryhmäkoon osa-alueista. Tärkeänä pidettiin muun muassa kasvattajan aitoa läsnäoloa, lapsen yksilöllistä kohtaamista sekä pienryhmätoimintaa. Kasvattajat mainitsevat sosiaalisen oppimisympäristön kehittämiskohteiksi erityisesti kiireen, kasvattajien vaihtuvuuden, suuret ryhmäkoot sekä henkilökuntaresurssit. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kasvattajat ajattelevat sosiaalisen oppimisympäristön olevan hyvin laaja ja kokonaisvaltaisesti päiväkodin toimintaan vaikuttava ilmiö.

Tallennettuna: