Haku

Ammattistartin rikastavat oppimisympäristöt elämänhallinnan kehittäjänä ja tulevaisuuteen suuntaajana

QR-koodi

Ammattistartin rikastavat oppimisympäristöt elämänhallinnan kehittäjänä ja tulevaisuuteen suuntaajana

Opinnäytetyön yhteistyökumppaneina olivat Hämeenlinnassa toimivat YTYÄ-hanke (ympäröivä yhteiskunta rikastavana oppimisympäristönä) ja Koulutuskeskus Tavastian Ammattistartti. Tutkimuksellisena tavoitteena oli tuottaa yhteistyökumppaneillemme tutkimustietoa siitä, millaisia kokemuksia Tavastian Ammattistarttiin osallistuvilla nuorilla oli elämänhallintataitoja tukevista rikastavista oppimisympäristöistä ja niiden vaikutuksista jatko-opiskelusuunnitelmiin. Lähtökohtana työlle oli halu saada osallistua myös syrjäytymisen ehkäisyyn vaikuttavan, elämänhallintaa tukevan ja nuoria enemmän osallistavan koulukulttuurin muutokseen.

Sosiokulttuurinen innostaminen, osallisuus, elämänhallinta ja rikastavat oppimisympäristöt olivat opinnäytetyön keskeisiä teorioita syrjäytymisen ehkäisyn taustalla. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös syrjäytymistä yhteiskunnallisena ilmiönä, sekä sitä, miten syrjäytyminen näkyy nuoren elämässä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin lomakekyselyä ja teemahaastattelua. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen teemoittelu.

Tutkimus osoittaa, että Tavastian Ammattistartti on opettajiensa johdolla onnistunut nuorten elämänhallintataitojen kehittäjänä ja osallisuuden kokemisen rakentajana. Tutkimuksen mukaan elämänhallintataitojen ja osallisuuden kokemisen rakentajina toimivat työharjoittelu, retket, luokkahengen rakentaminen ja ryhmätyöt. Tutkimuksen tuloksena voidaan myös esittää, että koulutuskeskus Tavastian Ammattistartin rikastavilla oppimisympäristöillä oli vaikutusta nuorten jatko-opiskeluun hakeutumisessa. Yli puolet luokan opiskelijoista löysi uuden ammattialan itselleen ja kaikki luokan opiskelijat hakivat jatko-opiskelupaikkaa.

Tallennettuna: