Haku

Suorien asiakastoimitusten kehittäminen varaosaliiketoiminnassa

QR-koodi

Suorien asiakastoimitusten kehittäminen varaosaliiketoiminnassa

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Konecranesin DC Nordic -yksikön suoratoimitusprosessia. Opinnäytetyössä kartoitetaan DC Nordicin kautta Konecranesin huoltopiireihin kulkevat materiaalivirrat sekä nykyisen suoratoimitusprosessin ongelmakohdat. Työssä laadittiin prosessi-kuvaus suoratoimitusprosessista, jonka avulla pohdittiin, kuinka suoratoimitusprosessia on mahdollista kehittää tulevaisuudessa.

Työssä hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta paremman kokonaiskuvan saamiseksi aiheesta. Työ toteutettiin haastattelemalla suoratoimitusprosessin parissa työskenteleviä henkilöitä, hyödyntäen samalla toimeksiantajalta saatua aikaisempaa työkokemusta. Opinnäytetyössä käytetty informaatio saatiin toimeksiantajan toiminnanohjausjärjestelmästä.

Työn tuloksena löydettiin useita suoratoimitusprosessiin liittyviä epäkohtia, joista tärkeimmät olivat prosessin alhainen läpinäkyvyys sekä raportoinnin puutteellisuus. Näitä ongelmia ryhdyttiin kehittämään parantamalla informaation kulkua ja hyödyntämällä toiminnanohjausjärjestelmän tarjoamia mahdollisuuksia. Jatkossa on tärkeää kehittää yhteistyötä tärkeimpien suoratoimittajien sekä rahdinkuljettajien kanssa. Suorien toimitusten luotettava mittaaminen edellyttää informaation kulun parantamista ja selkeiden toimintatapojen implementointia.

Koska suorien toimitusten hyödyntäminen tulee lisääntymään tulevaisuudessa, on erittäin tärkeää puuttua prosessissa ilmeneviin ongelmiin ajoissa. Työn tuloksena löydettyjä suoratoimitusprosessin kehityskohteita on tarkoitus hyödyntää toiminnan aktiivisessa kehittämisessä.

Tallennettuna: