Haku

Hakukonemarkkinoinnin tehostamisen vaikutus yrityksen kannattavuuteen

QR-koodi

Hakukonemarkkinoinnin tehostamisen vaikutus yrityksen kannattavuuteen

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hakukonemarkkinoinnin tehostamisen keinoja ja niiden vaikutusta yrityksen kannattavuuteen. Työn toimeksiantajana toimi T:mi Tuomas Kuusinen, joka ylläpitää verkko-kauppaa nimeltä Kukkodaa.com.

Teoriaosuus koostuu hakukonemarkkinoinnin ja siihen liittyvien termien selittämisellä sekä hakukonemarkkinoinnin toteutuksen keinoista. Toisena osana selvitetään yrityksen kannattavuutta ja miten sitä mitataan eri keinoin.

Yrityksen nykytilanne selvitettiin tekemällä teemahaastattelu. Haastattelussa kysyttiin kolmen eri pääaihealueen sisältä kysymyksiä: hakukonemarkkinointi, muut markkinointikeinot ja yrityksen kannattavuus. Haastattelu toteutettiin sähköpostin välityksellä kahdessa eri osassa. Aluksi kysymykset olivat yleisemmällä tasolla ja näihin saatujen vastausten perusteella esitin tarkentavia kysymyksiä.

Haastattelun vastausten sekä internetistä löytyneiden tehtyjen tutkimusten perusteella löytyi kehitysehdotuksia hakukonemarkkinointiin ja muuhun verkkomainontaan. Kannattavuuden tunnuslukuja yrittäjä ei ole seurannut, joten jatkossa niihin paneutuminen antaisi paremmat mahdollisuudet yrityksen toiminnan tehostamiseen.

Tallennettuna: