Haku

Asiakaskokemuksia kuvapuhelinpalvelusta kotihoidosta

QR-koodi

Asiakaskokemuksia kuvapuhelinpalvelusta kotihoidosta

Tämä tutkimus on tilattu erään Kanta-Hämäläisen kaupungin sosiaali- ja terveystoimen kautta. Tutkimus myös toteutettiin yhteistyössä kaupungin kotihoidon ja erityisesti sen virtuaalihoitajien kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata kotihoidon asiakkaiden kokemuksia kuvapuhelinpalvelusta osana heidän kotihoitoaan. Tutkimuksessa lisäksi kuvataan, kuvapuhelinpalvelun vaikutuksia yksilön näkökulmasta sekä asiakkaiden valmius palvelun käyttöön. Tutkimuksen tarkoitus on antaa työkaluja palvelun järjestäjälle kehittää edelleen kuvapuhelin-palveluaan. Tämä osaltaan mahdollistaa vertailun aiempaan tutkimustietoon ja antaa mahdollisuuden palvelun järjestäjälle saada ajantasaista tietoa asiakkaiden kokemista seikoista kuvapuhelinpalvelun käytöstä. Tavoitteena on myös pohtia, onko kuvapuhelinpalvelu asiakkaiden näkökulmasta oikea, toimiva palvelumuoto, jolla osaltaan voidaan vaikuttaa kotiin annettavan hoidon laatuun ja vaikuttavuuteen. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla ja haastattelemalla kymmenen kuvapuhelinpalvelua käyttävää asiakasta. Havainnoinnit purettiin havain-nointilistojen avulla ja ne määrällistettiin. Haastatteluaineisto analysoitiin sekä deduktiivista että induktiivista sisällönanalyysiä apuna käyttäen. Tuloksista käy selkeästi esille asiakkaiden tyytyväisyys palveluun sekä kyvykkyys palvelun käyttöön. Palvelun vaikutukset yksilöön olivat moninaiset mutta pääsääntöisesti vaikutukset olivat positiivisia ja paransivat asiakkaiden kotona pärjäämistä sekä loivat kuvan turvalli-semmasta kotona asumisesta. Tutkimus antaa tilaajalle ja muiden palvelunjärjestäjien käyttöön työkaluja kotiin annettavien palvelujen kehittämiseen.

Tallennettuna: