Haku

Vapaa-aika hyvinvoinnin edistäjänä: Opiskelijoiden kokemuksia hyvinvointia edistävistä ja heikentävistä vapaa-ajan vieton muodoista

QR-koodi

Vapaa-aika hyvinvoinnin edistäjänä: Opiskelijoiden kokemuksia hyvinvointia edistävistä ja heikentävistä vapaa-ajan vieton muodoista

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kiipulan ammattiopiston Janakkalan toimipaikan opiskelijataloilla asuvien opiskelijoiden kokemuksia vapaa-ajan vieton vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa sekä heidän toiveitaan vapaa-ajan ohjauksesta. Työn tavoitteena oli kehittää Kiipulan vapaa-ajan toimintaa sekä antaa ohjaajille keinoja innostaa opiskelijoita mukaan toimintaan. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kiipulan ammattiopiston kanssa.

Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin Erik Allardtin (1976) hyvinvoinnin teoriaan, vapaa-ajan eri näkökulmiin sekä osallisuuden ja sosiokulttuurisen innostamisen teorioihin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää Kiipulan ammattiopiston opiskelijaa. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadulliselle tutkimukselle tyypillistä teemoittelun ja tyypittelyn menetelmää.

Tutkimustuloksena syntyi kolme vapaa-ajan viettäjätyyppiä: itsenäisen vapaa-ajanviettäjä, ei-ohjattujen toimintojen ja tilojen hyödyntäjä sekä ohjattujen toimintojen kokeilija. Tuloksista ilmenee, että opiskelijat viettävät kouluviikon aikaista vapaa-aikaansa kavereiden kanssa, konsolipelejä pelaten sekä erilaisia Kiipulan mahdollistamia ei-ohjattuja vapaa-ajan toimintoja hyödyntäen. Opiskelijat kokevat ystävien, riittävän vapaa-ajan tekemisen sekä oman ajan edistävän heidän hyvinvointiaan. Vapaa-ajanvieton esteeksi ilmeni mm. tiedon puute. Ohjaajilta saadun tuen he kokevat joko riittäväksi tai tarpeettomaksi.

Tallennettuna: