Haku

Automatisoinnilla aikaa: Case Ostolaskujen automatisointi Väyläviraston radanpidon palvelut -yksikössä

QR-koodi

Automatisoinnilla aikaa: Case Ostolaskujen automatisointi Väyläviraston radanpidon palvelut -yksikössä

Kehittämistyön toimeksiantajalla Väylävirastolla on tavoite automatisoida ostolaskujen käsittelyä, koska tämä tuo sekä taloudellista että ajallista säästöä. Väyläviraston radanpidon palvelut -yksikössä ostolaskuja ei ole automatisoitu juuri lainkaan. Työn tavoite on saada yksikön ostolaskujen automatisointiaste noin 10 prosentin tasolle vuoden 2020 aikana. Kehittämistyö toteutettiin niin, että Handi-palvelusta etsittiin ostolaskuaineisto ajalta 1.12.2019 – 30.9.2020. Tämä aineisto kattoi 567 ostolaskua, jotka käytiin läpi. Laskut analysoitiin siitä näkökulmasta, mitä voi automatisoida nyt, mitä ei voi teknisistä syistä automatisoida ja mitä ei mahdollisesti muista syistä voida automatisoida nyt. Näin saatiin selville, mitä voi automatisoida vuonna 2020 ja mitä mahdollisesti jää automatisoinnin ulkopuolella. Samalla selvitettiin, tulevatko kaikki laskut verkkolaskuina. Ostolaskuaineisto on historiallinen, mutta se kuvaa myös tulevia laskuja, sillä saman tyyppiset ostolaskut toistuvat. Yksikön ostolaskuista saatiin automatisoitua 12 prosenttia vuoden 2020 puolella. Samalla automatisoinnista tuli osa omaa työtä. Näyttää kuitenkin siltä, että teknisten syiden vuoksi noin viidesosa ostolaskuista tulee olemaan automatisoinnin ulkopuolella myös tulevaisuudessa. Muista syistä johtuvia eiautomatisoituja ostolaskuja oli noin puolet. Vastaavaa ostolaskuanalyysia voisi mahdollisesti hyödyntää myös muissa Väyläviraston yksiköissä. Verkkolaskuja saadaan jatkossa kolmelta toimittajalta, jotka aiemmin lähettivät paperilaskuja.

Tallennettuna: