Haku

Nukketeatteri tunnekasvatuksen tukena: Miten nukketeatteri soveltuu tunnekasvatuksen menetelmäksi 3–5-vuotiaiden varhaiskasvatukseen?

QR-koodi

Nukketeatteri tunnekasvatuksen tukena: Miten nukketeatteri soveltuu tunnekasvatuksen menetelmäksi 3–5-vuotiaiden varhaiskasvatukseen?

Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tammelan kunnan Taikatassun päiväkodissa 3–5-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmässä. Tavoitteena oli selvittää, soveltuuko nukketeatteri tunnekasvatuksen menetelmäksi varhaiskasvatukseen ja mitkä asiat tukevat nukketeatteri toimintaa, kun tavoitteena on tunnekasvatus. Tietoperustassa avattiin varhaiskasvatuksen määritelmää ja sitä ohjaavia lakeja ja asetuksia. Selitettiin, mitä kulttuuri- ja taidelähtöisyys on varhaiskasvatuksessa. Määriteltiin nukketeatteri ja sen mahdollisuudet varhaiskasvatuksessa. Käsiteltiin tunnekasvatus, tunnetaidot ja tunteet sekä se, mitä tunnekasvatus on varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Tiedonkeruumenetelminä opinnäytetyössä käytettiin havainnointia sekä kyselylomaketta. Toimintakerroista kirjoitettiin havainnointipäiväkirjaa. Kyselyyn saatiin vastauksia varhaiskasvattajilta sekä heidän haastattelemiltaan lapsilta. Havainnoinnin ja kyselylomakkeen tuloksista kävi ilmi, että nukketeatteri soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi monipuolisine mahdollisuuksineen. Lisäksi tuloksista voidaan päätellä, että nukketeatteritoimintaa tukevat pienryhmässä toimiminen ja lapsilähtöisyys, kun tavoitteena on tunnekasvatus. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimintasuunnitelma, jota voidaan hyödyntää tunnekasvatuksen välineenä varhaiskasvatuksessa.

Tallennettuna: