Haku

Yhteisöllisyyden vetovoimatekijät Harrikkanaisten yhteisössä

QR-koodi

Yhteisöllisyyden vetovoimatekijät Harrikkanaisten yhteisössä

Yhteisöllisyys on aiheena erittäin ajankohtainen. Yritys ja markkinointisektorilla monet tahot ovat erittäin kiinnostuneita tietämään yhteisöllisyyden vetovoimatekijöistä: Mikä on se voima joka saa ihmiset hakeutumaan yhteisöihin ja miten yhteisöllisyys vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen.

Tutkin Harley-Davidson -merkkisillä moottoripyörillä ajavien naisten tiiviin yhteisön avulla, miten yhteisöllisyys toteutuu käytännössä, mikä on yhteisöllisyyden merkitys heille ja mitkä ovat harrastuksen valinnan ja pysyvyyden kannalta oleellisia vetovoimatekijöitä. Samoin selvitin, mitä rajoitteita tai voimavaroja yhteisöllisyys naisten harrastukselle antaa miehiseksi mielletyssä Harley-Davidson moottoripyöräkulttuurissa ja mitä hyötyä yhteisöllisyydestä voisi olla alan markkinoinnin kannalta. Työn toimeksiantajana toimii Harrikkanaiset.

Tein opinnäytetyön kvalitatiivista tutkimustapaa käyttäen. Lähestyin aihetta etnografisella tutkimusmenetelmällä, jossa olemalla itse osana yhteisöä sain mahdollisimman kattavaa tietoa aiheesta. Yhteisön jäsenenä minulle kerrottiin myös sellaisia asioita, joita ei yhteisön ulkopuolisille kerrottaisi.

Tärkeimpinä asioina yhteisöllisyyden vetovoimatekijöistä nousivat esiin sosiaalinen vertaistuki ja sen eri muodot. Ihminen on luonnostaan sosiaalinen olento, joka kaipaa vertaissuhteita, hyväksymistä ja samankaltaisuutta. Vertaistuki auttaa myös selviytymään elämän vaikeista tilanteista. Tämä sosiaalinen yhteisöllisyys saa yhteisön jäsenet myös luottamaan toisiinsa, jolloin yhteisö on erittäin otollinen yhteisöllisen markkinoinnin kohde.

Tallennettuna: