Haku

Asiantuntijuuden kehittyminen talouspalveluissa

QR-koodi

Asiantuntijuuden kehittyminen talouspalveluissa

Taloushallintoalalla on viime vuosina tapahtunut muutosta sähköistymisen ja toimintojen automatisointien myötä. Alan työtehtävät ovat tämän myötä muuttuneet enemmän asiakkaiden neuvomiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi, joten asiantuntijuus on korostunut alalla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiantuntijuutta ja asiantuntijuuden kehittymistä. Työn toimeksiantajana on Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus eli Palkeet, ja työssä tutkittiin asiantuntijuutta Palkeiden talouspalveluissa.

Tämä työ on tutkimuspainotteinen opinnäytetyö, jossa tutkimusaineistoa kerättiin sekä valmiista aineistosta että oma tekemällä kyselylomakkeella. Tutkimusjoukoksi valittiin 10 talouspalveluiden työntekijää. Valmiista aineistosta ja kyselystä saatuja vastauksia analysoitiin sekä laadullisesti että määrällisesti.

Tutkimuksesta selvisi, että asiantuntijuuden kehittymiseen vaikuttaa moni tekijä, ja että eri kehitys vaiheissa korostuvat eri tekijöiden vaikutus. Kokemuksen määrä näyttäisi tutkimuksen mukaan olevan suurin vaikuttava tekijä kehittymisessä, mutta varsinkin korkeimmalle asiantuntijuuden tasolle pääsemiseksi vaikuttaa myös esimerkiksi kokemuksen laatu, vuorovaikutus, toimintaympäristö sekä motivaatio.

Tallennettuna: