Haku

Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia hoidollisesta rajoittamisesta ja MAPA-toimintatapamallista

QR-koodi

Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia hoidollisesta rajoittamisesta ja MAPA-toimintatapamallista

Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kyselyn avulla hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia hoidollisesta rajoittamisesta ja MAPA-toimintatapamallista. Opinnäytetyössä kuvataan hoitotyön opiskelijoiden kohtaamaa aggressiota hoitotyössä. Teoriaosuudessa tuodaan esille fyysisen hoidollisen rajoittamisen historiaa, hoidollisen rajoittamisen erilaisia näkökulmia sekä siihen liittyvää lainsäädäntöä. Opinnäytetyössä käydään läpi aggressiota ja sitä sääteleviä tekijöitä, sekä näkökulmia aggression ennaltaehkäisyyn. Työssä selvitetään hoidollisen rajoittamisen toimintatapamalleja ja sitä, miten niitä voidaan hyödyntää hoitajien tukena hoitotyössä.

Opinnäytetyön tutkimusosuus tehtiin hoitotyön opiskelijoille, jotka olivat suorittaneet MAPA-kurssin vuosina 2011 ja 2012. Kysely toteutettiin sähköisesti Webropol-kyselynä. Kysely sisälsi neljä avointa kysymystä, joihin vastaaminen oli vapaaehtoista. Vastaaminen tapahtui anonyymisti. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista lähestymistapaa, sillä tämä mahdollisti avoimen kyselylomakkeen.

Kyselyn vastaukset analysoitiin sisällönanalyysin menetelmiä soveltaen. Kyselyn tuloksissa käy ilmi hoitotyön opiskelijoiden kokema verbaalinen ja fyysinen aggressio, sekä hoidollisen rajoittamisen monipuolinen käyttö jo opiskeluaikaisissa työharjoitteluissa tai työelämässä. MAPA-toimintatapamallikurssin käyminen koulutuksen aikana on tutkimustulosten mukaan erittäin hyödyllinen työelämään siirtymisen kannalta. Kyselylomake lähetettiin 24:lle hoitotyön opiskelijalle, joihin vastauksia saimme 13 kappaletta, joten kyselyn tulokset eivät täten ole yleistettävissä.

Tallennettuna: