Haku

Digitaalisen työyhteisöviestinnän käytäntöjen kehittäminen uuteen viestintäalustaan siirtymisen yhteydessä

QR-koodi

Digitaalisen työyhteisöviestinnän käytäntöjen kehittäminen uuteen viestintäalustaan siirtymisen yhteydessä

Digitalisaation mukanaan tuoma murros viestinnässä sekä lisääntynyt etätyön teko asettavat haasteita yritysten sisäiselle viestinnälle. Opinnäytetyön tilaajana toimivalla Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksella (jäljempänä Palkeet) on edessä siirtymä uuteen viestintäalustaan, jonka yhteydessä oli hyvä mahdollisuus tarkastella organisaation työyhteisviestinnän tilaa yleisesti, siinä ilmeneviä ongelmia ja miettiä pystyttäisiinkö osa ongelmista ratkomaan uuden viestintäalustan avulla.

Työn teoriaosuus koostuu kahdesta pääteemasta. Ensimmäisenä käsitellään työyhteisöviestinnän teoriaa yleisellä tasolla sekä digitalisaation siihen aiheuttamaa muutosta. Teorian toisessa osassa käsitellään kahta tutkimuksen keskiössä olevaa viestintäjärjestelmää. Työn tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa keskiössä toimii kyselytutkimus. Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli 16,6 %, jonka myötä vastauksia kertyi 107 kappaletta.

Kyselytutkimuksen datan perusteella on hyvä miettiä, pystyttäisiinkö Palkeissa viestintää ja tiedonjakoa keskittämään enemmän sekä helpottamaan tiedon löydettävyyttä. Lisäksi jokaisen omaa vastuuta tiedonkulusta olisi hyvä painottaa. Viestinnän ja tiedonjaon keskittämisessä voisi olla mahdollista hyödyntää uutta viestintäalustaa, jos sen osalta pystytään takaamaan riittävä tietoturvan taso. Projektiviestinnässä tulosten pohjalta korostuu projektipäällikön rooli, mutta kokonaisuudessaan projektiviestintä vaikuttaa olevan hyvällä mallilla.

Tallennettuna: